زمان خداحافظی با اینترنت فرارسیده؟

رییس کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در آخرین اظهارات خود عنوان کرده است که -تحت شرایط معقول- این اختیار به ارائه دهندگان اینترنت داده خواهد شد تا از شرکت‌هایی مانند Google و Netflix مبالغ بیشتری را دریافت کنند و این به معنای پایان بی‌طرفی اینترنت در جهان است.

 اگر مشغول مطالعه این متن هستید، احتمالن با من موافقید که اینترنت (و یا به تعبیر صحیح‌تر آن وب) ابزار فوق العاده‌ای است.

ابزاری که جدای از تمام پیشرفت‌های تکنولوژیک رخ داده در آن، روابط انسانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و تعریف قدرت را در جهان دست‌کاری می‌کند. وب، فضایی است که آزادی بیان در آن معنا می‌یابد، خلاقیت‌ها شکوفا می‌شوند و آموزش و اقتصاد رشد پیدا می‌کند. مطمئنن برای انسا‌ن‌هایی که قبل از دوران وب می‌زیسته‌اند تصوّر تکنولوژی که بتواند پاردایم‌های سیاست، اقتصاد و روابط اجتماعی را تغییر بدهد، بعید بوده است ولی ما هم‌اکنون در قرن 21 و در میانه‌ی عصر اطلاعات قرار گرفته‌ایم. عصری که با ابزار قدرتمندی به نام وب به سرعت در حال تغییر است.

چیزی که اینترنت را به چنین ابزاری بدل کرده است، ذات آزادی و بی‌طرفی (Net Neutrality) آن است. بی‌طرفی شبکه به این معناست که ارائه دهندگان سرویس اینترنت (ISP) نباید هیچ تبعیضی بین محتوای روی وب و سرویس‌های ارائه شده قایل شوند. قانون بی‌طرفی شبکه یک شرایط مساوی را  برای همه ایجاد می‌کند تا بتوانند از محتوای اینترنت و سرویس‌های ارایه شده روی آن برای رشد خود استفاده کنند. ولی این شرایط به زودی ممکن است تغییر کند.

the-strip-slide-5GWG-jumbo.png

مطمئنا تصویب چنین قانونی ماهیت اصلی اینترنت را از آن خواهد گرفت و آن را به ابزاری مرده تبدیل خواهد کرد. همچنین وضع این قانون می‌تواند شرایط وب فارسی را بیش از پیش بحران زده کند. در وضعیتی که آزادی محتوا روی وب فارسی دچار شبهه‌های فراوان است مشکل دسترسی به وب‌سایت‌های بزرگ و سختی راه‌اندازی سرویس‌های جدید آن را فلج‌تر از قبل خواهد کرد.

منبع:وبلاگینا

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  65  =  67