مرور خطاهای قرعه کشی بانک ها

فرض کنید یک بانک 5 مشتری با نام‌های A, B, C, D, E به ترتیب با امتیازهای 5-20-30-15-10 دارد. قرار است به این مشتریان حسب امتیاز کسب شده دو خودرو اهدا شود.

جدول

قاعدتا در این مسئله باید احتمال انتخاب هر یک از اعداد در بازه 1 الی 35 برابر با  1/35 باشد، اما با توجه به جدول بالا مشاهده می شود احتمال انتخاب اعدادی که رقم یکان آنها 0 الی 5 می‌باشد کمتر از اعدادی است که رقم یکان آنها 6 الی 9 می‌باشد. مشاهده می‌شود احتمال انتخاب اعداد 0 و 14 (رقم یکان آن بین 0 تا 5 است) کمتر از اعداد 8 و 26 (رقم یکان آن بین 6 الی 9 است) می‌باشد. با توجه به آنکه در اکثر  قرعه کشی‌ها از گردونه استفاده می شود پس نتیجه گیری می شود که اکثر قرعه کشی ها ناعادلانه است !

وجود یک اشتباه و عدم توجه به آن بارها در تاریخ رخ داده است. یکی از موارد مشابه این موضوع که در آن احتمال واقعی با احتمال مفروض متفاوت است مربوط به مسئله Monty Hall Problem می باشد که توضیحات بیشتر در این خصوص را در سایت ویکی پدیا می‌توانید مشاهده نمایید.

راهکار پیشنهادی:

ساده‌ترین روشی که برای این مشکل می‌توان مطرح کرد، عدم حذف گوی‌های بزرگتر از محدوده در هنگام قرعه کشی بزرگترین رقم می‌باشد، برای مثال، در مورد فوق، اگر رقم یکان بین 6 الی 9 انتخاب شد، برای انتخاب عدد دهگان نباید گوی شماره 3 را حذف کرد و این گوی باید در قرعه‌کشی منظور گردد و در صورت انتخاب عدد 3 برای دهگان هر دو مرحله قرعه‌کشی ابطال شده و قرعه‌کشی مجددا صورت ‌گیرد. نه اینکه یا در ابتدا عدد 3 را در قرعه کشی لحاظ نمایند و یا در صورت بیرون آمدن عدد 3، مجددا بین اعداد باقی مانده (0، 1، 2) یک عدد انتخاب شود.

امیدواریم نکته اشاره شده به زودی در قرعه کشی‌ها لحاظ گردد تا شانس تمامی شرکت کنندگان برابر باشد. از سوی دیگر، دادستانی کل کشور به عنوان ناظر فنی قرعه کشی‌های بزرگ می بایست به سرعت راهکار پیشنهادی فوق و یا هر راهکار دیگری را در پروسه نظارتی خود لحاظ نماید.
نگارندگان آماده دریافت هرگونه اظهارنظر در خصوص این ادعا می باشند و مشتاقند تا پیشنهادها و راهکارهای دیگر را مطلع شوند.

*کارشناسان شرکت ایران کیش
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. علی می گوید

    با سلام،
    با توجه به این تحلیل، تمام قرعه کشی های بانک ها نادرست هست !
    جالب بود.

  2. ناشناس می گوید

    با سلام
    با توجه به ادعای این مقاله، مشکل جدی در نظام قرعه‌کشی بانکی وجود دارد که مسئولین مربوطه بایستی به آن توجه نمایند.

ارسال یک پاسخ

85  ⁄  17  =