عوامل پنجگانه ضعف برنامه های کربنکینگ طراحی شده در ایران

عسگری انارکی در گفتگو با بانکداری الکترونیک تشریح کرد:

یک کارشناس بانکداری الکترونیک سرمایه گذاری ناکافی را عامل اصلی ضعیف بودن برنامه های کربنکینگ طراحی شده در داخل کشور دانست که در نتیجه باعث می شود بانک های ایرانی از داشتن سامانه های یکپارچه بانکی توانمند محروم بمانند.

سعید عسگری انارکی در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با بیان اینکه در مجموع 5 عامل باعث شده تا در ایران کربنکینگی که پاسخگوی کامل نیازهای بانکهای داخلی باشد طراحی نشود، افزود: مهمترین مسئله بحث سرمایه گذاری ناکافی است که در ایران به دلیل ابهام در معاملات ، شرکت های حوزه بانکداری الکترونیک قادر نیستند ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را بپذیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه های کری که فروخته می شود یا مبتنی بر رابطه است یا اینکه شرکت طراح مجبور به ارائه یک قیمت پایین برای برنامه خود بوده است گفت : در نتیجه به دلیل قیمت پایین عملا سرمایه گذاری لازم  در بخش های مختلف سیستم یکپارچه صورت نگرفته است.

وی عامل بعدی را ناشی از عامل اول دانست و گفت: پایین بودن دستمزد طراحان این برنامه باعث شده تا افراد نخبه انگیزه ای برای ورود به این بخش نداشته باشند.

عسگری با بیان اینکه نیروهای نخبه ایرانی کم نیست اظهار داشت :اما وقتی آن سوی آب دستمزدهای خوب  به این افراد پیشنهاد می کنند طبعا امکان حضور نیروهای نخبه و مجرب در حوزه طراحی کربنکینگ کمتر دیده می شود.

وی عامل سوم را فقدان پشتیبانی قوی از برنامه های کربنکینگ فعلی دانست و گفت: برای مثل شرکت … برای بانک … برنامه کربنکینگ را زمانی نوشت که این بانک دارای 20 شعبه بود اما اکنون که تعداد شعب ان به 200 تا 300 شعبه رسیده  نیازمند یک تیم پشتیبانی قوی در شرکت مذکور است اما به دلیل سرمایه گذاری نا کافی و دستمزدهای پایین نیروهای بخش پشتیانی عملا ظرفیت های برنامه متناسب باافزایش شعب توسعه پیدا نکرده و طبیعی است که برنامه کربنکینگ طراحی شده مورد شبهه قرار گیرد در حالی که مشکل جای دیگر است.

وی افزود:معتقد نیستم  برنامه های فعلی داخلی برنامه های بدی هستند بلکه تاکید دارم که سرمایه گذاری لازم در این برنامه ها به اندازه یک ساختمان سه طبقه است در حالی که سرمایه مورد نیاز برای بانک ها برای داشتن یک کربنکینگ مناسب باید به اندازه 20 تا 50 طبقه باشد.

این کارشناس ارشد سابق اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی عامل چهارم را عدم به کارگیری شرکت های مشاوره قوی برای ارزیابی برنامه های کربنکینگ موجود از سوی بانک ها دانست و افزود: در حال حاظر بانک ها فاقد یک مکانیزم درست ارزیابی هستند در حالی که ارزیابی تخصصی یک برنامه کر نیازمند یک تیم تخصصی مشاورو توانمند است.

وی افزود: به دلیل اینکه بانک ها حاضر نیستند سرمایه گذاری متناسب را برای به خدمت گیری یک تیم مشاور توامند داخلی یا حتی خارجی انجام دهند طبیعیتا  از یک سو در داخل چنین شرکتهای مشاوری تشکیل نشده از سوی دیگر شرکت مشاور خارجی نیز برای این کار پیش بینی نشده است.

وی عامل بعدی را بحث روابط بین المللی دانست وخاطر نشان ساخت: این امرخودبخود ایران را با محدودیت هایی مواجه کرده که در بخش خرید برنامه کربنکینگ این محدودیت ها موثر است اما نیروهای نوانمند داخلی قادر هستند که از سد این محدودیتها بگذرند به شرطی که سرمایه گذاری و برنامه ریزی لازم در این صنعت صورت گیرد.

عسگری افزود: یکی از راه حل ها آن است که نهاد صنفی بانکها طی یک برنامه ریزی از نیروهایی که توانایی طراحی کربنکینگ را دارند دعوت به عمل آورد و در سایه این گردهمایی راهکارهای منطقی پیش بینی و سرمایه گذاری لازم از این طریق پیش بینی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄  6  =