طراحی چارچوب بانکداری متمرکز و پایگاه جامع اطلاعات در درستور بانک مرکزی/بهره مندی از تجارب روز دنیا

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی خبر داد:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری مشاوران خبره در این زمینه اقدام به طراحی چارچوبی در این زمینه نمود. در این طراحی چارچوب های اطلاعاتی، بهترین تجربیات دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از چارچوب اطلاعاتی استاندارد جهت نوسازی و فرایندها و خدمات بانکداری که در بسیاری از نقاط دنیا به کار گرفته شده است، بهره‌برداری شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در همایش نوسازی صنعت بانکداری با اعلام اینکه طبق برنامه پنجم توسعه، بانک مرکزی موظف به ایجاد نظام بانکداری متمرکز در شبکه بانکی کشور است گفت: تغییرات در حوزه بانکداری مرتبا به روز آوری می شود.

 ناصر حکیمی گفت: بر اساس تکلیفی که برنامه پنجم توسعه بر عهده بانک مرکزی گذاشت، ایجاد بانکداری متمرکز در نظام بانکی کشور و همچنین ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مشتریان در بانک مرکزی دنبال می شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی اظهارداشت: استفاده از روش ها و فرایندهای استاندارد بانکداری در قالب یک چارچوب استاندارد برای هر بانک یا موسسه مالی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تسهیل ارتباط بین کسب‌ و‌ کار و فن آوری اطلاعات، توسعه فرهنگ کسب‌ و‌ کار در کل سازمان، طراحی انباره‌های داده در سطح سازمان، صرفه‌جویی در زمان تحلیل و طراحی دلایل رویکرد به مدل استاندارد است.

وی با اشاره به بهره‌گیری از بهترین تجارب دنیا در این زمینه افزود: بدین منظور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری مشاوران خبره در این زمینه اقدام به طراحی چارچوبی در این زمینه نمود. در این طراحی چارچوب های اطلاعاتی، بهترین تجربیات دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از چارچوب اطلاعاتی استاندارد جهت نوسازی و فرایندها و خدمات بانکداری که در بسیاری از نقاط دنیا به کار گرفته شده است، بهره‌برداری شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: کلیه عناصر اطلاعاتی، فرایندهای مشترک و پرکاربرد در سیستم بانکی، خدمات بانکی قابل ارائه، نیازمندی های مرتبط با قواعد و قوانین نظارتی و همچنین مدل داده ای انباره داده بانکی، در قالب انواع مدل ها ارائه شده و لازم است استفاده کننده حسب شرایط و نیازهای خود آن را بومی سازی نموده و سپس بر اساس اولویت های سازمانی نسبت به پیاده سازی بخش های مختلف آن در سازمان خود، اقدام نماید. این چارچوب مطابق با نیازهای جدید و تغییرات در حوزه بانکداری مرتبا به روز آوری می شود.

حکیمی تصریح کرد: در این چارچوب به لحاظ وجود زیرساخت جامع اطلاعاتی و فرایندی و نیز تفکیک و انتزاع فرایندها به صورت نرمال و تا کوچکترین واحد ممکن، قابلیت استفاده مجدد از فرایندهای موجود و ایجاد فرایندهای جدید کسب و کار با ترکیب فرایندهای پایه و مرکب مقدور بوده و بستر مناسبی برای ارائه محصولات و خدمات جدید بانکی را در زمان مناسب فراهم می آورد.

گفتنی است، مدل استاندارد برای پاسخگویی به نیازهای بانک به راحتی قابل تغییر و بومی سازی است و برای ایجاد این چارچوب 300 نفر سال مشارکت و همکاری داشتند. این مدل ها به منظور دستیابی به قابلیت انعطاف بالاتر و سرعت بیشتر در پاسخگویی به نیاز مشتریان و کمک به تمرکز برروی نقاط متمایز کننده و همچنین شناسایی و استفاده از بهترین تجربیات در سطح سازمان به کار می رود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  21  =  31