بررسی تحولات اقتصاد جهان در دو روز اخیر

تحولات دو روز اخیر در بازارهای جهان کمتر مشاهده شده است. روز دوشنبه شاخص ها در اکثر بازارهای مالی کاهش یافتند و قیمت نفت خام و طلا رشد کرد اما روز گذشته پس از سخنان ولادیمیر پوتین در کنفرانس مطوعاتی در مسکو همه چیز تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، البته تغییر جهت بازارها علل دیگری هم داشت که در ادامه به آنها اشاره می ­کنیم. روز گذشته شاخص ­های مالی در آسیا، اروپا و آمریکا رشدی قابل ­ملاحظه کردند، قیمت طلا و نفت حدود 1.5 درصد کاهش یافت اما قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی رشد کرد. پوتین رییس جمهور روسیه صبح روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی گفت هنوز برای روسیه ضرورت پیدا نشده که در اوکراین از قدرت استفاده  کند و ما در حال بررسی موضوع الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه نیستیم. همچنین استفاده از زور آخرین گزینه خواهد بود. او همچنین بطور مستقیم به تحولات بازار مالی اشاره کرد و گفت این سقوط رودگذر خواهد بود.

روز دوشنبه بورس روسیه 60 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده بود اما دیروز این کاهش جبران شد. در اروپا نیز شاخص یورو استوکس 600 و دیگر شاخص­های مالی رشدی چشمگیر داشتند. در آمریکا نیز هر سه شاخص اصلی بورس رشد کردند.

تحلیلگران معتقدند سخنان روز سه شنبه پوتین نشان دهنده تغییر موضع کامل او در باره موضوع اوکراین و شبه جزیره کریمه است. پوتین قبل از شرکت در کنفرانس مطبوعاتی به نیروهای روسیه که در حال تمرین نظامی در نزدیکی خاک اوکراین بودند فرمان داد به پایگاه خود بازگردند.

روز گذشته همچنین قیمت نفت برنت که به بالای 111 دلار در هر بشکه افزایش یافته بود، به حدود 109.6 دلار کاهش یافت. قیمت طلا نیز 17 دلار در هر اونس افول کرد زیرا تقاضا برای حوزه­ های امن سرمایه ­گذاری کاهش یافته است. استراتژیست­ ها در آسیا اعلام کرده بودند که تحولات در اوکراین تاثیری زودگذر بر بازارها خواهد داشت زیرا نه تنها احتمال رویارویی کامل نظامی بسیار کم است بلکه اقتصاد اوکراین تنها 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می­ دهد.

اقتصاد این کشور از اقتصاد کشورهایی نظیر یونان، ایرلند، پرتغال، الجزایر، پرو یا جمهوری چک کوچک تر است بنابراین حتی اگر جنگ داحلی در اوکراین رخ دهد تاثیر بزرگی برای اقتصاد جهان نخواهد داشت.

اما رشد شاخص­ های مالی در آمریکا یک دلیل دیگر هم داشت که همان انتشار گزارش مثبت از وضعیت تولید کارخانه­ ای در این کشور در ماه فوریه بود. بنا به اعلام موسسه مدیریت عرضه شاخص فعالیت­ های کارخانه ­ای آمریکا در ماه گذشته میلادی به 53.2 افزایش یافته است. در ماه ژانویه این رقم 51.3 بود. رقم مربوط به ماه فوریه از پیش ­بینی اقتصاددان­ ها در نظرسنجی خبرگزاری رویترز بالاتر بوده است.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1