قیمت مسکن تعدیل می‌شود؟!

خانه‌های خالی به چرخه خرید و فروش وارد شوند تا بازار مسکن متعادل شود این کلیدی‌ترین جمله‌ای است که در هر صحبت حول تعادل بازار مسکن در کلان‌شهرها شنیده می‌شود که برای ورود این واحدها به بازار مسکن نهایتا پس از مدت‌ها پیگیری، مجلس در روزهای پایانی سال اخذ مالیات از خانه‌های خالی و مبلغ آن را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا اخذ مالیات از خانه‌های خالی که تعداد آن در کشور به حدود یک میلیون و 600 هزار واحد می‌رسد موضوعی است که طی چند دولت مطرح شد و اواخر دولت دهم نیز به دلیل افزایش ناگهانی قیمت مسکن بیش از پیش پررنگ شد اما اجرایی نشد.

 

با روی کار آمدن دولت یازدهم و اعلام برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن،‌ اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی جایگاه ویژه‌ای در میان همه طرح‌های دولت یافت؛ به گونه‌ای که طی شش ماه اخیر با هر بار پرسش از وزیر راه و شهرسازی شنیده می‌شد که این موضوع در حال پیگیری است.

 

در نهایت هفته گذشته مجلس شورای اسلامی با شرط شناسایی خانه‌های خالی توسط سازمان امور مالیاتی تصویب کرد که میزان مالیات بر درآمد این واحدها به صورت متغیر تعیین می‌شود.

 

بر اساس مصوبه مجلس که در قالب اصلاح ماده 54 مکرر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن به تصویب رسیده، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از 100 هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر اجاره می‌شوند.

 

همچنین خانه‌های خالی از سال دوم خالی بودن باید یک دوم مالیات متعلقه را پرداخت کنند.

 

در این مصوبه آمده است که خانه‌های سه سال خالی نیز برابر مالیات متعلقه و خانه‌های چهار سال خالی به بعد نیز باید یک و نیم برابر مالیات متعلقه را بپردازند.

 

به گزارش ایسنا، همواره مسئولان و کارشناسان بخش مسکن بر این باورند که اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند مالکان را مجبور می‌کند این واحدها را در چرخه بازار مسکن وارد کنند که این امر باعث افزایش عرضه مسکن و ایجاد تعادل قیمت در بازار این بخش خواهد شد.

 

به گفته برخی صاحب‌نظران اگر واحدهای مسکونی خالی در کلان‌شهرها به چرخه خرید و فروش یا اجاره بیاید در هر محله و خیابان تعادل قیمتی ایجاد می‌شود و کمبود عرضه مسکن به چشم نمی‌آید.

 

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی حدود یک میلیون و 600 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که حدود 400 هزار واحد آن در تهران است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =