آنچه این روزها بر حاتمی کیا می‌گذرد

هنوز فراموش نکرده‌ایم که او در همه این سال‌ها، پای ثابت محافلی بوده که نسبتی با اصلاح‌طلب‌ها ندارند. هنوز فراموش نکرده‌ایم که پس از ترور سعید حجاریان به دست سعید عسکر و انتشار تصاویر عسکر با چفیه، حاتمی کیا چه یادداشتی درباره ماجرا نوشت و نه از عسکر که از چفیه‌ها دفاع کرد و هنوز فراموش نکرده‌ایم که پس از سال 88، «گزارش یک جشن» را ساخت و هنوز فراموش نکرده‌ایم پس از لغو جشن چلچراغ، نامه‌ای سرگشاده نوشت و…

پارسینه:پس از اظهارات روزهای اخیر ابراهیم حاتمی‌کیا، انتقادات شدیدی از او شد و در مقابل برخی تلاش کردند او را به نام خود مصادره کنند؛ رویکردی که با گفته‌های بعدی حاتمی کیا دوباره دستخوش تغییر شد و همان گروه حامی حاتمی کیا نیز تغییر موضع دادند و از حمایت مطلق این کارگردان عقب‌نشینی کردند. در این فضا مهم‌ترین پرسش اساسی اینکه آیا حاتمی کیا سوای گروه‌ها حق اظهارنظر ندارد؟

 ابراهیم حاتمی کیا پس از پایان جشنواره، نقدهای آتشینی ‌متوجه مردان فرهنگی دولت یازدهم نمود و آن‌ها را کوچک‌تر از مسئولیت‌هایشان خواند و تأکید کرد که عرصه فرهنگ، مدیران بزرگ می‌خواهد. این کارگردان سینمای ایران البته تأکید کرد که این نقد‌ها ارتباطی به ‌دریافت نکردن سیمرغ‌های بلورین ندارد و او ‌از این جایزه‌ها بسیار دارد.

هرچند بخشی از گفته‌های حاتمی کیا با تناقض‌هایی همراه بود و برای نمونه در ماجرای نقد سینمای جشنواره‌ای و نفی هر اثری که به جشنواره‌ها رفته، پای خودش نیز به میان کشیده می‌شود و او نیز با برخی فیلم‌هایش از جمله «روبان قرمز» به ده‌ها جشنواره بین‌المللی رفته و رطب خورده، نمی‌تواند با غضب منع رطب کند،‌ بخش‌هایی از گفته‌های حاتمی کیا دور از واقعیت نبود و به هر حال، مدیران فرهنگی دولت یازدهم در ماه‌های اخیر از بسیاری از مواضعشان، همواره عقب‌نشینی کرده‌اند که او به این موضوع نیز اشاره داشته است.

اما ‌نقدهای حاتمی کیا با نقدهای بسیار شدیدی روبه‌رو شد که گفتارهای اخیر این کارگردان را بیرون از دایره انصاف تعبیر کرده ‌و البته خارج از همین دایره، بر ابراهیمِ سینمای ایران تاخته بودند. در مقابل نیز گروهی که پیش از این برای ساخت فیلم‌های «دعوت» و «گزارش یک جشن» او را به چهارمیخ کشیده بودند و تنها گزینه مطلوبشان «حاتمی کیایِ دفاع مقدس ساز» است، تلاش کردند او را سمت خود بکشند و عملاً از او در این بازی گلادیاتوری بسازند که موضعش برای همیشه همسو با ایشان شود که رسانه ملی نیز در این زمینه به کمکشان آمد!

بگذاریم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  5  =