بازار مس بر سر دو راهی

بر خلاف ابتدای هفته گذشته که بازارهای با انتشار اخبار مثبت از اقتصاد چین آغاز به کار کردند این هفته در آغاز معاملات، انتشار خبری از بخش مسکن چین سبب کاهش شاخص‌های مالی و افول قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از جهانسهم در خبرها آمده بود، بانک‌های چین از میزان وام دهی به شرکت‌های فعال در حوزه ساخت و ساز کاسته‌اند. این امر سبب شده پیش‌بینی هایی درباره کاهش تقاضا برای مس در دومین اقتصاد بزرگ جهان مطرح شود. بانک صنعتی و دیگر بانک‌های چین از میزان وام دهی به شرکت‌های ساخت و ساز و صنایع وابسته نظیر فولاد و سیمان کاسته‌اند و این درحالیستکه بنا به اعلام انجمن توسعه مس، 40 درصد تقاضا برای مس از بخش ساخت و ساز نشات می‌گیرد.

حال با توجه به کاهش منابع اعتباری در دسترس شرکت‌های فعال در این حوزه، از میزان تقاضا برای مس در بزرگ ترین مصرف کننده این فلز اساسی کاسته خواهد شد.

در خبر دیگری آمده است، قیمت مسکن در شهرهای بزرگ چین در ماه ژانویه نسبت به ژانویه سال 2013 رشدی معادل 9.6 درصد داشته که پایین تر از نرخ رشد قیمت‌ها در گذشته است. علت این کاهش افول نرخ رشد اقتصاد چین است. تحلیلگران معتقدند در حال حاضر جو حاکم بر بازار مس و دیگر فلزات اساسی منفی است زیرا از یک سو پیش‌بینی می‌شود از رشد تقاضا کاسته شود و از سوی دیگر این باور وجود دارد که طی ماه‌های آینده بازار مس با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه خواهد شد.

در این میان ذخیره مس در بورس معاملات آتی شانگهای به بالاترین میزان در 9 ماه اخیر رسیده است. البته در بورس فلزات لندن اوضاع فرق می‌کند. در انبارهای تحت نظارت بورس لندن ذخیره فلز سرخ برای 27 مین روز معاملاتی پی در پی کاهش یافته و به 282475 تن رسیده که پایین ترین میزان در ماه‌های اخیر است.

تحولات در بخش ساخت و ساز چین یک عامل مهم تاثیرگذار بر بازار فلزات اساسی است. کاهش نرخ رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ به معنای افول تقاضاست و می‌تواند نشانه‌ای از کاهش فعالیت‌های اقتصادی در چین باشد. چند هفته پیش اعلام شد شاخص فعالیت‌ها در بخش‌های تولید کارخانه‌ای و خدمات چین کاهش یافته‌اند. البته صادرات و واردات چین رشدی مطلوب داشته است. با توجه به خبرهای مثبت و منفی اخیر، بازار مس فعلا در نوعی سردرگمی بسر می‌برد.

دولت چین هنوز برنامه‌های خود در حوزه مسایل اقتصادی را اعلام نکرده و پیش‌بینی شده در نشست اوایل ماه مارس رهبران چین، این برنامه‌ها اعلام شوند. اگر دولت چین با توجه به خبرهای منفی اخیر سیاست‌های حمایتی اتخاذ کند بازار مس با رونق مواجه خواهد شد اما اگر چنین نشود باید به افول قیمت‌ها به زیر 7000 دلار در هر تن فکر کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −    =  73