بانک مرکزی بار دیگر افزایش عملی نرخ سود در بانک‌های دولتی و خصوصی را تکذیب کرد

علیرغم مشاهدات مکرر چند روز اخیر خبرنگاران رسانه‌ها در شعب بانک‌ها، بانک مرکزی بار دیگر افزایش عملی نرخ سود در بانک‌های دولتی و خصوصی که به دور از چشم بانک مرکزی صورت گرفته است را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، بانک مرکزی گزارشی با عنوان «ملاحظاتی پیرامون نحوه اتخاذ تصمیم در زمینه نرخ‌های سود بانکی» به شرح زیر منتشر کرد:

«با توجه به اخبار منتشره مبنی بر افزایش نرخ‌های سود بانکی در برخی خبرگزاری‌ها و جراید، روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران لازم می‌داند توضیحاتی را جهت تنویر افکار هموطنان گرامی ارایه نماید.

    مطابق بند (الف) ماده 10 قانون پولی و بانکی کشور، بانک مرکزی مسئول تنظیم و اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری براساس سیاست کلی اقتصادی کشور می‌باشد. بانک مرکزی در راستای عمل به رسالت خود، همه ساله اوضاع اقتصادی کشور را به طور مستمر رصد نموده و با توجه به مجموعه تحولات جاری اقتصاد کشور و افق پیش رو، پیشنهادهای خود را در زمینه سیاست‌های پولی به شورای محترم پول و اعتبار ارائه می‌نماید. در این میان موضوع تعیین نرخ‌های سود به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های سیاستگذاری پولی، همواره مورد توجه ویژه بانک مرکزی، فعالین اقتصادی کشور و آحاد مردم  بوده است. بدیهی است پیشنهاد و اتخاذ تصمیم در خصوص سیاستهای پولی در زمره وظایف ذاتی و معمول بانک مرکزی قرار دارد و انجام مطالعات و بررسی‌ها پیرامون سیاستهای پولی به طور مستمر در این بانک در جریان بوده و در زمان مقتضی به شورای محترم پول و اعتبار پیشنهاد خواهد شد. این شورا نیز بر حسب شرایط کلان اقتصادی و افق‌ها و اهداف ترسیم شده در زمینه متغیرهای اقتصاد کلان، تصمیم‌گیری نموده و بانک مرکزی نیز متعاقباً و به نحو مقتضی در این زمینه اطلاع رسانی می‌نماید. در این مقوله می‌توان به پیشنهاد‌های ارایه شده از سوی بانک مرکزی به شورای محترم پول و اعتبار در آبان‌ماه سال جاری و عدم موافقت این شورا با پیشنهادات مزبور اشاره نمود. بنابراین اخبار منتشره در برخی از خبرگزاری‌ها مبنی بر افزایش نرخ‌های سود بانکی، واقعیت نداشته و بیش از هرچیز ناشی از گمانه‌زنی‌ها و عدم اطلاع و اشراف کامل در زمینه سیاستهای پولی و اعتباری و سازوکارهای تصمیم‌گیری می‌باشد. لازم به ذکر است که رویه یاد شده در خصوص سیاستهای پولی سال 1393 نیز رعایت خواهد شد و بانک مرکزی پس از دستیابی به  آخرین اطلاعات از بازار پول و متغیرهای کلان اقتصادی کشور، پیشنهادهای خود در خصوص مولفه‌های سیاست پولی را تنظیم و به شورای محترم پول و اعتبار ارایه خواهد نمود. بدیهی است اتخاذ هر گونه تصمیمی در این زمینه، تابع جمع‌بندی اعضای محترم شورا از تحولات اخیر اقتصاد کشور خواهد بود و متعاقبا" بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام خواهد داد.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی روزهای اخیر خبرنگاران تسنیم و پس از آن دیگر خبرگزاری ها و روزنامه ها گزارش های میدانی از افزایش نرخ سود تسهیلات و سپرده ها در بانک های دولتی و خصوصی تا 28 درصد بدور از چشم نظارت بانک مرکزی منتشر کردند که بانک مرکزی صرفاً با اعلام اینکه مصوبه ای برای افزایش نرخ سود بانکی مطرح نبوده است، افزایش نرخ سود در بانک ها را تکذیب می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

51  +    =  56