پیش‌ بینی قیمت مسکن در سال آینده

مدیر مرکز تخصصی اینترنتی مبادلات املاک و مستقلات در خراسان رضوی گفت: سال آینده در حوزه‌ی مسکن، افزایش قیمت نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از ایسنا:  مدیر مرکز تخصصی اینترنتی مبادلات املاک و مستقلات در خراسان رضوی گفت: سال آینده در حوزه‌ی مسکن، افزایش قیمت نخواهیم داشت.

هومن افشار ، توضیح داد: افزایش قیمت مسکن از یک معادله اقتصادی پیروی می‌کند که با شواهد موجود این اتفاق تکرار نخواهد شد. زمانی افزایش قیمت خواهیم داشت که حجم تقاضا و نقدینگی بیش از اندازه مورد نظر باشد و در مردم قدرت خرید کاذب ایجاد کند.

وی با بیان اینکه دولت بر این تدبیر است که از ایجاد قدرت خرید کاذب در مردم جلوگیری کند، تصریح کرد: قدرت خرید در مردم متناسب با قیمت مسکن افزایش خواهد یافت و در حال حاضر بهترین زمان برای خرید مسکن است چرا که قیمت‌های ابراز شده از سوی فروشندگان پایین‌تر از بهای تمام شده کالای ساخته شده است.

افشار با اشاره به اینکه در گذشته نقش دولت در اقتصاد مسکن مداخله‌ای بود اما در حال حاضر حمایتی و نظارتی است، مدعی شد: در دولت قبلی یارانه‌ها صرف ساخت مسکن مهر شد در حالی‌که در دولت جدید یارانه‌ها صرف پرداخت تسهیلات به مردم می‌شود، دولت متولی ساخت مسکن نیست و باید از مردم و سرمایه‌گذاران بخش مسکن حمایت کند تا شوکی به بازار وارد نشود.

این کارشناس ارشد مدیریت ادامه داد: آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر، از اولین برنامه‌های اجرایی دولت جدید همزمان با افزایش تسهیلات مسکن بوده است. به دلیل بالا بودن قیمت مسکن و کاهش توان مردم برای خرید ملک، دولت تسهیلاتی را در نظر گرفت تا توان خرید مردم در حوزه مسکن افزایش یابد چرا که اثرات تورمی در بازار مسکن طی چند سال گذشته قدرت خرید را کاهش داده است.

وی معتقد است: دوره بازپرداخت کوتاه مدت تسهیلات مسکن نمی‌تواند انگیزه‌ای برای خرید در مردم ایجاد کند، البته اثرات مثبت تحولات بین‌المللی طی چند ماهه گذشته می‌تواند در آینده، اقتصاد مسکن را بهبود ببخشد.

افشار بیان کرد: در دولت گذشته مسکن مهر در حجم انبوه تولید شد و در اختیار مردم قرار گرفت که البته نقل‌ و انتقال آن هم به شکل غیرقانونی صورت می‌گرفت، در حالی که هم اینک مالکیت مسکن‌های ساخته شده به شکل قانونی منتقل شده و در واقع با این اقدام تصدی‌گری دولت در بخش مسکن مهر کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: بازار مسکن باید از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل ‌شود، به این معنی که افراد با نیت سود کردن ملک نخرند؛ زمانی که تقاضا برای خرید بالا رفته و حالت تعادل میان عرضه و تقاضا از بین برود، قیمت مسکن سیر صعودی خواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  30