چند درصد ایرانی‌ ها صاحب مسکن هستند؟

عضو هیت علمی دانشگاه گفت: 50 درصد ایرانی‌ها صاحب ساختمان مسکونی‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا دکتر حمید رضا صارمی در کنگره چهره‌های نامدار صنعت ساختمان که شب گذشته، هفدهم بهمن ماه برگزار شد، با اشاره به این که متوسط آپارتمان‌نشینی در کشورهای پیشرفته 30 درصد است، بیان کرد: در سال 75، 69.4 درصد از مردم صاحب عرصه و اعیان بودند که این عدد در سال 85، 63.4 درصد و در سال 90، 56.4 درصد رسیده است و به طور متوسط حدود 6 درصد مالک اعیانی هستند.

صارمی با بیان اینکه یکی از لازمه‌های صنعت ساختمان ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: طبق آمار دسترسی به مسکن از سال 70 تا کنون 3 برابر شده است، سالانه یک میلیون ازدواج در کشور به ثبت می‌رسد و این بدان معناست که نیاز به مسکن در حال افزایش است.

وی از جمله مشکلات بخش مسکن را پایین بودن تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده دانست و بیان کرد: بین صادرکردن پروانه‌های ساختمانی و رشد قیمت مسکن یک ارتباط معنادار وجود دارد، در سال 86 حدود 246 هزار، در سال 89 حدود 216 هزار و در سال 90، 183 هزار پروانه ساختمانی در کل کشور صادر شده است که این روند کاهشی جای نگرانی است.

وی با بیان این که نوسانات باعث وارد شدن شوک به بازار مسکن و گاهی اوقات موجب به کما رفتن این بازار می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون تعداد پروانه‌های صادر شده در کشور پایین است در حالی که بازار مسکن نیاز بیشتری به این پروانه‌ها دارد.

وی گفت: رونق مسکن پیوند گسترده‌ای با اقتصاد کلان دارد. طبق آمار بانک مرکزی 20 تا 40 درصد سرمایه‌گذاری کل کشور و بین چهار تا هشت درصد تولید ناخالص ملی کشور در بخش مسکن است.

عضو هیت علمی دانشگاه ادامه داد: اگر بتوانیم 30 درصد دیگر از سرمایه‌گذاری کل کشور را به بخش مسکن اختصاص دهیم، تا حدودی مشکل اشتغال حل می‌شود و صنعت ساختمان نیز رونق می‌گیرد، خوشبختانه ما در کشور با تهدید بی‌مسکنی مواجه نیستیم و مشکل ما بد مسکنی است.

وی ضمن بیان افزایش جمعیت شهری در کشور اظهار کرد: در سال 75 جمعیت شهری، 6 میلیون نفر، در سال 85، 48 میلیون نفر و در سال 90 به 53 میلیون نفر رسیده است که این افزایش، نیاز مبرم مردم را به مسکن نشان می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  ⁄    =  26