نکونام: باید از جایگاه فوتبال ایران دفاع کنیم

هافبک ایرانی پس از جدایی از استقلال با باشگاه الکویت کویت به توافق رسید تا قبل از جام جهانی 2014 برزیل در این تیم کویتی بازی کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC مصاحبه مفصلی را با جواد نکونام انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

«کم پیش آمده است که فوتبال ایران خالی از هافبک‌های با استعداد باشد. در طول سال‌های گذشته هافبک‌های بزرگی در تیم ملی فوتبال ایران رشد کرده‌اند که جواد نکونام یکی از آنها است. در تیمی که موفق شد در جام جهانی 1978 آرژانتین حضور داشته باشد، محمد صادقی، هافبک بزرگ ایرانی بود که نبض تیم ملی ایران را در اختیار داشت. هم‌چنین علی پروین و حسن روشن نیز دیگر هافبک هایی بودند که در آن سال‌ها در تیم ملی ایران درخشید. 20 سال بعد کریم باقری در جام جهانی 1998 توانست درخشش خیره کننده ای از خود نشان دهد و سال‌ها در تیم ملی ایران بازی کرد.

جواد نکونام که تاثیر زیادی در موفقیت‌های تیم ملی ایران در سال‌های اخیر داشت، نیز بازیکنی است که در خط هافبک تیم ملی ایران نقش مهمی از خود ایفا می‌کند.

هافبک 32 ساله می‌خواهد در جام جهانی 2014 برزیل توانایی خودش را نشان دهد. او در انتخابی جام جهانی 2014 شش گل برای ایران به ثمر رساند تا بهترین گلزن ایران باشد اما تاثیر نکونام بر تیم ملی ایران تنها به گلزنی خلاصه نمی‌شود. با تجربه‌ای که او از شش فصل حضور در لیگ اسپانیا و یک بار حضور در جام جهانی 2006 اندوخته است، اکنون رهبر تیم کارلوس کی‌روش محسوب می‌شود. فوتبال ایران پس از هشت سال غیبت در جام جهانی 2014 برزیل بار دیگر در بین بزرگان فوتبال جهان قرار گرفته است.

نکونام درباره صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 برزیل به سایت AFC می‌گوید : مسیر خیلی سختی را برای صعود به جام جهانی طی ‌کرده‌ایم . در نهایت کار تیمی خوب ما باعث شد تا این موفقیت ارزشمند برای ما رقم بخورد. در طول رقابت‌های انتخابی جام جهانی پستی و بلندی‌ها و تلخ و شیرینی‌های زیادی را طی کردیم، اما هیچ وقت اعتماد به نفسمان را از دست ندادیم و همیشه امیدوارم بودیم که بتوانیم به جام جهانی راه پیدا کنیم . می دانستیم که شایسته حضور در جام جهانی هستیم. تمام بازیکنان تیم ما بهترین توان خود را در انتخابی جام جهانی نشان دادند تا بتوانیم جواز حضور در برزیل را به دست آوریم. به عنوان کاپیتان تیم می‌خواهم از همه بازیکنان و کادر فنی تیم برای سخت کوشی که در راه انتخابی جام جهانی از خود نشان دادند تشکر کنم و می‌خواهم به آنها بگویم که دست همه آنها را می‌فشارم و بهترین‌ها را برایشان آرزو می‌کنم.

جام جهانی برزیل اولین جام جهانی جواد نکونام نیست. تنها علی دایی و مهدی مهدوی کیا توانستند دو بار جام جهانی را تجربه کنند و نکونام اکنون همراه مسعود شجاعی‌ و آندرانیک تیموریان به جمع این دو پیوسته اند تا بتواند در جام جهانی 2014 برزیل بازی کند. او اکنون یکی از با تجربه‌ترین بازیکن تیم ملی ایران محسوب می‌شود.

نکونام درباره حضور در جام جهانی می‌گوید : برای هر بازیکن و تیمی صعود به جام جهانی مهم‌ترین اتفاق محسوب می‌شود. مهم نیست که شما مدعی قهرمانی باشید یا این که شانسی برای موفقیت در جام جهانی نداشته باشید. هر تیمی که در انتخابی جام جهانی شرکت می‌کند دوست دارد که یکی از تیم‌های صعود کننده به جام جهانی باشد. ما خودمان را سرزنش می‌کردیم که نتوانستیم در جام جهانی 2010 حضور داشته باشیم. اکنون آن اتفاق را جبران کردیم و بسیار انگیزه داریم تا بتوانیم پیشرفت خودمان را ادامه دهیم. قطعا آرزو هر بازیکنی است که در جام جهانی بازی کند. این دومین حضور مان در جام جهانی است. البته اگر در تیم حضور داشته باشم.

نکونام در ادامه گفت: بازی در جام جهانی بهترین خاطرات ورزشی یک فوتبالیست محسوب می‌شود. بسیار هیجان زده هستم که شانس بازی در جام جهانی را برای دومین بار دارم و تلاش می‌کنم تا بتوانم بهترین بازی‌هایم در جام جهانی انجام بدهم. شکی نیست که من از جام جهانی 2006 درس‌های زیادی گرفتم. شاید چند تن از بازیکنان جوان ما ارزش بازی کردن در جام جهانی را ندانند اما من کاملا تجربه و دانشم را به بازیکنان جوان تیم انتقال می‌دهم و به آنها توضیح خواهم داد که ما اکنون در بین برترین‌ تیم‌های جهان هستیم و این فشار زیادی روی ما خواهد آورد تا بتوانیم از ارزش‌های خودمان دفاع کنیم. فوتبال ایرانی باید در عرصه بین‌المللی تمجید دیگران را برانگیزد و باید نشان دهیم که فوتبال ما قابل احترام است.

تیم ملی ایران تاکنون سه بار حضور در جام جهانی را تجربه کرده اما در حسرت صعود از گروه خود در جام جهانی مانده است. مهم‌ترین بازی ایران در جام جهانی به سال 1998 بر می‌گردد که ایران موفق شد با نتیجه‌ دو بر یک آمریکا را شکست دهد. خیلی از کارشناسان ایرانی معتقد هستند که تیم ملی ایران در مقایسه با تیم 1998 ضعیف‌تر است.

اما نکونام معتقد است که مقایسه این دو تیم بی‌معناست. او در این باره می‌گوید : شما نمی‌توانید یک بازیکن را با دیگر هم تیمی‌اش یا بازیکن سال‌های قبلی مقایسه کنید. حتی نمی‌توانید بازیکنان دو نسل متفاوت را با هم مقایسه کنید. هر بازیکن و تیمی به عصر و دوران خود وابسته است و به نظر من تیم فعلی ایران سال‌های طلایی را در فوتبال ایران آغاز کرده است. بازیکنان جوان ما شایسته حضور در جام جهانی هستند. حضور در جام جهانی پاداش خوبی برای این بازیکنان است که تلاش زیادی کرده‌اند تا بتوانند با عملکرد خوب به تیم‌های اروپایی لژیونر شوند.

جواد نکونام پس از بازی در جام جهانی 2006 راه خودش را برای رسیدن به فوتبال اروپا گشود و توانست سال‌ها در تیم اوساسونا اسپانیا بازی کند. نکونام درباره شش فصل حضورش در تیم اوساسونا اسپانیا می‌گوید : در طول دورانم در اوساسونا پستی و بلندی‌های زیادی را طی کردم. اما چیز خوبی که در اوساسونا بود این است که در کل عملکردم موفقیت آمیز بود و توانستم بازی‌های خوبی را از خود نشان دهم. بازیکنان کاملا به باشگاه‌هایشان وابسته هستند و موفقیت باشگاه‌هایشان باعث موفقیت آنها می‌شود. به همین دلیل است که موفقیت در باشگاه‌های اروپایی کار آسانی نیست و باید با قوانین زیادی دست و پنجه نرم کنید و کاملا تمرکزتان بر روی فوتبال باشد.

کاپیتان تیم ملی ایران در ادامه می‌گوید: شش فصلی که در اوساسونا بازی کردم. بهترین سال‌های دوران بازی من به شمار می‌رود، اما سال‌های اول ، سوم و پنجم من بهترین سال‌های من در پامپلونا محسوب می‌شود که من با رای هواداران تیم توانستم بهترین بازیکن فصل باشگاه انتخاب شوم. از بازی در اسپانیا چیزهای زیادی یاد گرفتم، اما اگر بخواهم حقیقت را بگویم این است که آسان نیست که از آنها برای بازی در لیگ ایران استفاده کرد، زیرا فوتبال در دو کشور ایران و اسپانیا کاملا متفاوت است.

جواد نکونام در ادامه گفت: زندگی ورزشی من نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده است، اما باید خودم را به شرایط ورزشی جدید وفق دهم و زندگی خودم را بر مبنای زندگی ورزشی‌ام شکل دهم. البته زمانی که در اسپانیا بودم خیلی احساس غربت کردم، اما هر چه زمان گذشت به آن عادت کردم.

او درباره چیزهایی که در فوتبال اسپانیا یاد گرفته است، می‌گوید : نظم، سازماندهی، مسئولیت پذیری، زندگی حرفه‌ای و زندگی خوب چیزهای بود که در اسپانیا آموختم که در سال 2012 به پایان رسید.

جواد نکونام پس از جدایی از اوساسونا ، به استقلال ایران پیوست و توانست به قهرمانی در لیگ ایران دست یابد. کاپیتان تیم ملی ایران در لیگ قهرمانان آسیا نیز نقش موثری برای تیمش ایفا کرد و باعث شد استقلال به جمع چهار تیم برتر آسیا راه یابد. اما در آنجا با شکست از سئول کره جنوبی از رسیدن به دیدار فینال باز ماند.

نکونام درباره عملکرد استقلال در لیگ قهرمانان آسیا ادامه داد: شکی نیست که تیم ما در مرحله گروهی در “گروه مرگ” قرار گرفت. اما توانستیم به خوبی به مرحله بعد راه یابیم و در مرحله بعد ارزش‌های خودمان را به خوبی نشان دهیم.

ایران که اکنون بهترین تیم آسیا در رده بندی فیفا محسوب می‌شود باید در گروه F جام جهانی 2014 برزیل با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین همگروه شود. ایران برای صعود از گروه خود به مرحله بعد جام جهانی باید با نیجریه و بوسنی رقابت سختی داشته باشد.

جواد نکونام ، کاپیتان تیم ملی ایران تعجبی نخواهد کرد اگر ایران بتواند از این گروه به مرحله بعد صعود کند و برای اولین بار تاریخ سازی کند. آنها به احتمال زیاد یکی از تیم‌های قدرتمند آسیا در جام ملت‌های آسیا 2015 آسیا خواهند بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =