۲۰ میلیون مساوی با ۷۸ میلیون

طی سال‌های فعالیت دولت دهم در عمل بالاترین توان خرید وام مسکن مربوط به سال 88 است، سالی که قیمت‌ها در بازار حدود 14 درصد کاهش پیدا کرد توان خرید وام مسکن تا 11 مترمربع افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،برای افزایش توان خرید وام مسکن به قدرت خرید سال 84 باید به جای 20 میلیون تومان وام خرید به 78 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

 

خبرآنلاین در ادامه نوشت: آخرین آمارهای مرکز آمار ایران از قیمت مسکن در پایتخت که مربوط به بهار سال جاری است، نشان می‌دهد که توان خرید وام مسکن 20 میلیون تومانی امسال به کمتر از 5 متر مربع رسیده است و برای آنکه توان خرید این وام معادل سال 84 شود باید وام‌های مسکن تا 78 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

همین مقایسه‌ها باعث شده است که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم بحث افزایش وام مسکن در دستور کار قرار گیرد ولی نگرانی از تبعات افزایش بی‌مطالعه و عجولانه این اقدام باعث شده است دولت در این زمینه دست به عصا حرکت کند ولی به نظر می‌رسد به زودی در این مورد یک راهکار مناسب از سوی سیستم بانکی ارایه خواهد شد.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در خطبه‌های پیش از نماز جمعه گفت: بانک مرکزی بهبود تأمین مالی فعالیت‌های ساختمانی را مطالعه کرده و طرح‌های بانک مسکن در این خصوص در نوبت بررسی در شورای پول و اعتبار است که در صورت تصویب رونق در این بازار ایجاد خواهد شد.

در حال حاضر وام خرید مسکن 20 میلیون تومانی توسط بانک مسکن به متقاضانی که دوره سپرده‌گذاری را طی کرده باشند پرداخت می‌شود ولی این وام در شرایط فعلی عملا تاثیری در افزایش توان خرید ندارد.

 

افزایش قیمت مسکن در مناطق شهری طی سال‌های اخیر بسیار سریع بوده است، سرعتی که باعث شده توان خرید وام‌های مسکن 20 میلیون تومان را به صفر نزدیک کرده است. براساس گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طی سال 91 بالغ بر 60 درصد از توان خرید این نوع وام کسر شده است. براساس نرخ های اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای متوسط قیمت هر متر مربع فضای مسکونی در سال 91 که رقم 3.9 میلیون تومان را برای شهر تهران برآورد شده، در عمل توان خرید وام 20 میلیون تومانی در حدود 5.1 متر مربع است.

این در حالی است که در سال 90 با همین وام و بر اساس نرخ اعلامی مرکز آمار ایران خریداران مسکن می‌توانستند نزدیک به 9 متر مربع به توان خرید مسکن خود اضافه کنند.

این کاهش توان خرید وام به خودی خود می‌تواند یکی از دلایل کاهش تقاضای خرید و رکود بازار خرید و فروش مسکن تلقی شود، طی سال‌های فعالیت دولت دهم در عمل بالاترین توان خرید وام مسکن مربوط به سال 88 است، سالی که قیمت‌ها در بازار حدود 14 درصد کاهش پیدا کرد توان خرید وام مسکن تا 11 مترمربع افزایش پیدا کرد.

با احتساب این وضعیت که البته قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاده است اگر سیستم بانکی بخواهد با احتساب نرخ‌های سال 91 توان خرید وام را به سال 88 بازگرداند باید وام مسکن را تا 63 میلیون تومان افزایش دهد و اگر سیستم بانکی بخواهد در شهر تهران وامی با قدرت خرید وام‌های دو میلیون تومانی سال 1370 پرداخت کند باید به هر متقاضی خرید تا 300 میلیون تومان وام بدهد تا متقاضی بتواند یک آپارتمان 50 متری به نرخ سال 91 خریداری کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

13  −  4  =