سومین عامل مرگ ایرانی ها چیست؟

رئیس کنگره ملی برنامه جامع سرطان، بیماری سرطان را سومین عامل مرگ و میر ایرانیها عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از  مهر عباس پورنصاری در نشست خبری کنگره ملی برنامه جامع سرطان که روز شنبه در ساختمان صدا و سیما برگزار شد، گفت: کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان برای گسترش نقش رسانه ملی در کنترل بیماری سرطان برگزار می‌شود که در آن 20 دستگاه و موسسه همکاری جدی خواهند داشت.

وی ادامه داد: دو سوم مرگ و میر‌ها در دنیا به علت بیماریهای غیرواگیر است و در ایران پس از مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی و حوادث، سرطان سومین عامل مرگ و میر است.

پورنصاری گفت: طبق آخرین آماری که در سال 90 به دست آمده سالانه 90 هزار ابتلای جدید به سرطان ثبت می‌شود که در مقیاس جمعیت در هر هزار نفر 1.2 درصد به سرطان مبتلا می‌شوند و 14 درصد کل مرگ و میرهای کشور به دلیل سرطان است.

دبیر شورای بیماریهای خاص صدا و سیما گفت: در حال حاضر 500 هزار بیمار در سطح کشور وجود دارد که با بیماری سرطان زندگی می‌کنند و با توجه به وضعیت این بیماری پیش‌بینی می‌شود که این بیماری در آینده نزدیک رتبه دوم عامل مرگ و میر را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه رشد سرطان در تمام سنین وجود دارد گفت: تغییر در سبک زندگی، افزایش عوامل خطر مانند دخانیات، عدم تحرک، اضافه وزن، تغذیه نامناسب و‌ آلودگی‌های محیطی، ژنتیک، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، برخی داروها، افزایش سن و عفونتهای مزمن از دلایل ابتلا به سرطان است.

پورنصاری افزود: سرطانهای معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، خون، ریه، مری، مغز و غدد لنفاوی 9 سرطان شایع در مردان ایرانی است.

وی ادامه داد: همچنین سرطانهای پستان، روده بزرگ، معده، مری، خون، تیروئید، تخمدان، رحم و مغز نیز 9 سرطان شایع زنان در کشور است.

دبیر شورای بیماریهای خاص صدا و سیما افزود: بار بیماری سرطان در کشور بسیار بالاست و طبق آخرین محاسبه انجام شده 450 هزار سال عمر از دست رفته در ایران است که اگر درآمد ناخالص ملی ضرب شود خسارت ناشی از عمر از دست رفته 8 هزار و 100 میلیارد تومان خواهد بود.

وی گفت: همچنین اگر هزینه درمان سرطان را در یک سال محاسبه کنیم 2 هزار و 100 میلیارد تومان خواهد بو‌د که با سرجمع هزینه عمر از دست رفته 10 هزار و 200 میلیارد تومان سالانه بار این بیماری است که به کشور تحمیل می‌شود.

رئیس کنگره ملی برنامه جامع سرطان ادامه داد: در واقع هر نفر 95 میلیون تومان هزینه خسارت عمر از دست رفته و 25 میلیون تومان هزینه درمان در یک سال می‌دهند.

پورنصاری افزود: 40 درصد سرطانها قابل پیشگیری است و 40 درصد سرطانها نیز قابل درمان است و امروز با رشد علمی و تجهیزات دارویی روبرو هستیم.

وی گفت: هدف کنگره جامع سرطان که پانزدهم تا هفدهم بهمن برگزار می‌شود ترویج برنامه جامع کنترل سرطان، ارتقای سطح دانش برای مقابله با سرطان، تغییر در سطح زندگی و توجه به عوامل خطر، ایجاد هماهنگی بین متولیان کنترل سرطان، جریان‌سازی موثر توسط رسانه‌ها و تشکیل کمیته دائمی ملی سرطان برای هدایت فعالیتهای مرتبط با سرطان است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  10  =