یک پنجم ایرانی ها سبد کالا دریافت می کنند

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش قیمت برخی کالاها براثر تحریم‌ها، قرار شد سبد کالا به مردم اهدا شود و این امر به 14 تا 15 میلیون نفر تعلق می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حسن یونس سینکی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در ذخیره کالاهای ابلاغی نداریم و ذخیره کالاهای مختلف زمان بندی خاص خود را دارد.

او با اشاره به تاکید رییس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی تا پایان سال گفت: با توجه به افزایش قیمت برخی کالاها براثر تحریم‌ها، قرار شد سبد کالا به مردم اهدا شود و این امر به 14 تا 15 میلیون نفر تعلق می گیرد.

وی تصریح کرد: کارکنان دولت، مستمری بگیران دولت و تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، جامعه کارگری، جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، خبرنگاران و دانشجویان متاهل جامعه هدف اهدای سبد کالا هستند.

سینکی بیان کرد: این سبد کالا شامل اقلامی از جمله برنج، روغن، مرغ، تخم مرغ و پنیر است که در دو مقطع زمانی یکی در دهه فجر و دیگری در پایان سال اهدا می شود.

وی افزود: نحوه تحویل این سبد به خانوارها از طریق نظام الکترونیکی طرح هدفمندی یارانه هاست.

وی بیان کرد: نبود رفتار حرفه ای در جمعیت صنفی و عدم نسبت بین این واحدها و جمعیت کل مشکلاتی را به وجود آورده که در این راستا تقویت تشکل های صنفی در مسوولیت پذیر کردن و پاسخ گو کردن آنها را مورد توجه قرار داده ایم.

سینکی ادامه داد: توسعه و تقویت شرکت های پخش، سازماندهی جدید به نظام صنفی کشور و نقش فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع از جمله راهکارهای در نظر گرفته شده در این زمینه است.

وی افزود: فروشگاه های زنجیره ای تکیه گاهی برای تولیدکنندگان هستند که این نقش در بهسازی نظام توزیع خوب نمود پیدا نکرده و در حال حاضر هشت درصد از کار توزیع را این فروشگاه ها انجام می دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: حجم بالای نقدینگی زایش رفتارهای ناسالم را موجب می شود که دلالی، این پدیده نامیمون نتیجه این امر است و باید با راهکار و سازماندهی خاص این امر اصلاح شود.

به گفته او در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و بخش قابل توجهی از این عدد یعنی 700 هزار واحد صنفی فاقد پروانه هستند.

وی اظهار کرد: در شرایط امروز کشور و با توجه به تحریم ها باید جامعه اقتصادی را مدیریت کنیم و البته تحریم ها خواسته یا ناخواسته چالش هایی را در تصمیم سازی ایجاد می کند. در واقع باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که هیچ وقفه و خللی در عرضه و تامین کالای مورد نیاز مردم به وجود نیاید.

نباید ثبات و آرامش امروز اقتصاد تحت تاثیر مسائل تحریم قرار گیرد

سینکی تصریح کرد: نباید ثبات و آرامش امروز اقتصاد تحت تاثیر مسائل تحریم قرار گیرد و نقش رسانه ها در جریان سازی ثبات اقتصادی بسیار مهم و تاثیرگذار است، زیرا رسانه ها از سویی واگویی حقایق اجتماعی برای نظام تصمیم گیری و از سوی دیگر بازگویی آنچه برای ارتقای حال عمومی کشور از ناحیه دولت و نظام اتفاق می افتد را انجام می دهند.

وی بیان کرد: نقش رسانه در آرامش بخشی فضای اقتصادی در جامعه قبل از رشد اقتصاد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگر در اقتصاد تکیه گاهی غیر از راهکار و علم اقتصاد باشد، واهی است و سرانجام نخواهد داشت؛ برخی رفتارهای کاملا قابل دفاع در بحث اقتصاد همین که مبتلا به بحث های سیاسی، اجتماعی و … می شود موضوع نمایش آن در جامعه جا به جا می شود.

گرانی بی دلیل اصلا قابل دفاع نیست

وی افزود: در اقتصاد توسعه یافته بحث گرانی بی دلیل اصلا قابل دفاع نیست اما افزایش منطقی قیمت ها عامل محرکه حرکت اقتصادی می تواند باشد.

سینکی گفت: در حرکت به سمت توسعه یافتگی ناچارا باید به رفتارهای جدید در بررسی قیمت ها توجه کنیم که اگر این اتفاق نیفتد با معذورات جدیدی مواجه هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالات خبرنگاران با اشاره به وضعیت برگزاری نمایشگاه های بهاره و پاییزه در کشور تصریح کرد: این امر نیازمند بازنگری و بازسازی جدی است که در این راستا سه سیاست اصلی را ابلاغ کرده ایم و خواسته ایم که ابتدا برای برگزاری نمایشگاه مکان یابی مناسب اقتصادی به ما اعلام شود.

سینکی افزود: با توجه به نقشی که این نمایشگاه ها در ثبات و بهسازی نظام توزیع دارند، باید مکان ثابت و اقتصادی برای آنها در نظر گرفته و رفاه مراجعه کنندگان نیز لحاظ شود.

ممنوعیت عرضه کالاهای خارجی درنمایشگاههای بهاره و پاییزه

وی تصریح کرد: ممنوعیت عرضه کالاهای خارجی در این نمایشگاه ها نیز مورد تاکید قرار گرفته و از امسال این نمایشگاه ها با مشکلات کمتری برپا خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: ذخیره سازی کالاها فقط برای تنظیم ثبات دائمی بازار است، دولت این کار را برای زمان های احساس نگرانی از ثبات و عرضه کالا در بازار انجام می دهد.

برای میوه شب عید مشکلی وجود ندارد

وی با بیان این‌که تنها می توانیم با تصمیم سازی نقش دلال ها را کمتر کنیم گفت: در زمینه میوه شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد و به میزان مصوب خرید و ذخیره انجام و در زمان مناسب عرضه می شود و بی تردید نرخ ها به نفع مصرف کننده خواهد بود.

وی تصریح کرد: شوراهای کنترل و نظارت در استان ها در زمینه تنظیم بازار کالاهای استانی اختیارات کافی را دارند، اما بخش قابل توجهی از امور نیاز به تصمیم گیری ملی دارد.

شرایط اقتصادی کشور به هیچ وجه نیازمند کوپنی کردن کالاها نیست

سینکی گفت: تامین کوپنی کالاها تحت هیچ شرایطی در کشور انجام نمی شود و تیم اقتصادی دولت حتما مشکلات بیکاری و تورم را حل خواهد کرد و شرایط اقتصادی کشور به هیچ وجه نیازمند کوپنی کردن کالا ها نیست.

وی در پایان درباره حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها خاطرنشان کرد: بیشترین نیازمندی به بخش خصوصی هست و برای روان سازی فرآیند سرمایه گذاری و اقتصادی کردن آن تلاش می کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5