کاهش ۲۳ میلیارد دلاری درآمدهای پیامکی تا سال ۲۰۱۸

درآمدهای پیامکی در جهان از 120 میلیارد دلار در سال 2013 با کاهش 23 میلیارد دلاری به 96٫7 میلیارد دلار تا سال 2018 خواهد رسید. گسترش استفاده از اپلیکیشن‌های ارسال پیام OTT در بازارهای توسعه‌یافته و درحال توسعه عامل اصلی سقوط درآمدهای پیامکی در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بر اساس پیش‌بینی موسسه Informa Telecoms & Media درآمدهای پیامکی کشورهای جنوب شرق آسیا از 45٫8 میلیارد دلار در سال میلادی جاری به 38 میلیارد دلار در سال 2018 خواهد رسید و کشورهای این منطقه شاهد بیشترین میزان افت درآمدهای پیامکی در جهان خواهند بود.

این درحالیست که برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های OTT جهان از جمله WeChat (چین)، Kakao Talk (کره جنوبی) و Naver’s Line (ژاپن) از کشورهای آسیای جنوب شرقی برخاسته است. چین با افت درآمدهای پیامکی از 25٫4 میلیارد دلار در سال 2013 به رقم 19٫6 میلیارد دلار در سال 2018 متحمل بیشترین ضرر در میان کشورهای این منطقه خواهد شد.

اپلیکیشن‌های ارسال پیام OTT در بازارهای اروپایی نیز محبوبیت فراوانی پیدا کرده است، به‌طوریکه پس از وقوع بحران اقتصادی جهانی در سال‌های 2007 و 2008 و تضعیف اقتصاد کشورهای اروپایی، کاربران بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا و اسپانیا به استفاده از اپلیکیشن‌های OTT روی آورده‌اند. این موسسه احتمال داد که با افت درآمدهای پیامکی ایتالیا از 3٫3 میلیارد دلار در سال 2013 به 2٫2 میلیارد دلار در سال 2018، این کشور بیشترین میزان افت درآمدهای پیامکی را در اروپا پشت سر گذاشته و نرخ رشد ترکیبی سالانه درآمدهای پیامکی در این کشور به منفی 7٫54 درصد می‌رسد.

با وجود این، اپراتورهای تلفن همراهی که مشترکان دائمی زیادی دارند می‌توانند با عرضه بسته‌های پیامکی بزرگ یا نامحدود به‌عنوان بخشی از قرارداد خود با مشترکان، تاثیر منفی اپلیکیشن‌های ارسال پیام OTT را روی درآمدهای پیامکی خود جبران کنند. برای مثال Informa پیش‌بینی کرد کرد که در کره جنوبی- که 99 درصد مشترکان آن را کاربران تلفن همراه دائمی تشکیل می‌دهند- افت درآمدهای پیامکی شتاب کمتری نسبت به سایر نقاط جهان خواهد داشت و این درآمدها از 2٫51 میلیارد دلار در سال 2013 به 2٫1 میلیارد دلار در سال 2018 خواهد رسید. این رقم که نرخ رشد ترکیبی سالانه منفی 3٫5 درصدی را نشان می‌دهد کمتر از نصف نرخ رشد ترکیبی سالانه ایتالیاست. این درحالیست که اپلیکیشن ارسال پیام Kakao Talk در کره جنوبی محبوبیت فراوانی دارد. در فرانسه نیز 74 درصد مشترکان را کاربران تلفن همراه دائمی نشکیل داده و درآمدهای پیامکی اپراتورهای این کشور با نرخ رشد ترکیبی سالانه منفی 4٫1 درصدی از 4٫1 میلیارد دلار در سال 2013 به 3٫3 میلیارد دلار در سال 2018 خواهد رسید.

اکثر 59 کشور و 7 منطقه‌ای که Informa در گزارش خود به پیش‌بینی بازار تلفن همراه آنها پرداخت طی پنج سال آینده با کاهش درآمدهای پیامکی مواجه خواهند شد، هرچند بازار پیامک در کشورهایی نظیر آرژانتین، کلمبیا، مصر، ژاپن، کنیا، نیجریه، ترکیه، اوگاندا و امارات طی دو تا سه سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

به گزارش این موسسه تحقیقاتی، با وجود کاهش درآمدهای پیامکی در بسیاری از بازارهای دنیا، درآمدهای پیامکی حاصل از شرکت‌ها و سازمان‌ها در حال افزایش است. پیامک ابزار ارزان‌قیمت، مطمئن و فراگیری برای ارتباط شرکت‌ها و سازمان‌ها با مشتریان، کارکنان، شرکای تجاری و عموم مردم بوده و از این رو بسیاری از شرکت‌ها در حال روی آوردن به استفاده از پیامک هستند.

گرت سیمز (Gareth Sims) مدیر بخش پیش‌بینی Informa می‌گوید: «به پیش‌بینی ما درآمدهای پیامکی درپی توسعه پرشتاب بازار اپلیکیشن‌های ارسال پیام OTT در حال کاهش است، اما در حال حاضر پیامک کاربری‌های بسیار متنوعی داشته و نباید نقش این ابزار ارتباطی را در آینده دست کم بگیریم.»

منبع:وسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

34  +    =  37