۱۷ شرکت بیش از ظرفیت خود نمایندگی دارند

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد نظارتی بر صنعت بیمه کشور، در ادامه اقدامات کنترل و نظارت خود بر شرکت‌های بیمه زیر مجموعه خود، وضعیت پذیرش نمایندگان بیمه را به تفکیک شرکت‌های بیمه در بازار بیمه کشور منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا تا پایان شهریور ماه سال جاری حداکثر تعداد نمایندگانی که یک شرکت بیمه می‌تواند داشته باشد، مشخص شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد نمایندگان موجود شرکت‌های بیمه 30 هزار و 840 نماینده اعم از حقیقی و حقوقی است در حالی که طبق این محاسبات شرکت‌های بیمه با توجه به معیارهای مذکور در مجموع می‌توانند 26 هزار و559 نماینده داشته باشند. بر این اساس از مجموعه 22 شرکت بیمه 17 شرکت بیش از ظرفیت خود نماینده جذب کرده‌اند و پنج شرکت بیمه ایران، آسیا، البرز، سینا و میهن می‌توانند نسبت به پذیرش و جذب نماینده تا پایان سال جاری اقدام کنند.

بر اساس این آمار از میان 17 شرکتی که بیشتر از ظرفیت خود نماینده جذب کرده‌اند، شرکت‌های بیمه کارآفرین، پاسارگاد و معلم بیش از هزار نماینده بالاتر از میزان پرتفو و ظرفیت خود جذب کرده‌اند.

معاونت نظارت بیمه مرکزی در این گزارش اعلام کرده برخی از شرکت‌های بیمه بدون ملاحظات اقتصادی و به صورت بی‌رویه در سال‌های اخیر اقدام به جذب نماینده بیمه کرده‌اند. در این گزارش همچنین بر ضرورت ساماندهی شبکه فروش و نمایندگی بیمه توسط شرکت‌های بیمه تأکید شده و در ادامه آمده است در صورتی که شرکت‌های بیمه نظارت خود بر نحوه عملکرد نمایندگی‌های بیمه را تقویت نکنند، به زودی با اعمال محدودیت در پذیرش و جذب نماینده مواجه خواهند شد.

بیمه مرکزی در انتشار این گزارش خاطر نشان کرده است که این آمار از شرکت‌هایی است که بیش از سه سال مجوز فعالیت گرفته‌اند و بر اساس معیارهای "میانگین حق بیمه تولیدی" و "درآمد سرانه سالانه" و مطابق با درآمد سالانه هر نماینده تدوین و تعداد نمایندگان متناسب با پرتفوی نمایندگی هر شرکت برآورد شده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران،انتخاب میانگین چهار میلیارد ریال پرتفوی سالانه برای هر نماینده با لحاظ رشد حق بیمه سال 1392 بر اساس موارد ذیل برآورد شده است:

1- میانگین حق بیمه تولیدی هر نماینده بر اساس آمار سال 1391 رقم 4.3 میلیارد ریال بوده است.

2- میانگین کارمزد و حق صدور نمایندگان حدود 10 در صد پرتفوی هر نماینده می‌باشد که در نتیجه باعث می شود مبلغ درآمد سالانه یک نماینده به حدود 340 میلیون ریال بالغ شود.

3- هزینه‌های زندگی یک خانوار شهری به طور متوسط در سال 400 میلیون ریال است که بر این اساس با ضرب میانگین کارمزد و هزینه صدور 10 درصد پرتفوی سالانه چهار میلیارد ریالی پرتفوی تولیدی هر نماینده به مبلغ درآمد سالانه 340 میلیون ریال برآورد می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =