گوگل را چه‌کسی ابداع کرد؟

همشهری آنلاین:شرکت‌های موفق جهان، از قبیل IBM، مایکروسافت و اپل تاریخچه‌ای نسبتا طولانی‌تری نسبت به شرکت گوگل دارند، اما این شرکت‌ نسبتا جوان در عرصه فناوری جهان در کنار شرکت‌های قدیمی‌تر قدم برداشته و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،براساس گزارش هاواستافورکز، تاسیس شرکت IBM به سال 1911 باز می‌گردد،‌شرکت مایکروسافت و اپل نیز در اواسط دهه 70 تاسیس شده‌اند، اما تاسیس گوگل به سال 1995 بازمی‌گردد، زمانی که سرگئی‌برین 21 ساله از دانشگاه استنفورد لری‌پیج 22 ساله فارغ‌التحصیل دانشگاه میشیگان را در بازبینی از دانشگاه استنفورد همراهی کرد.

ظاهرا این دو چندان از یکدیگر خوششان نیامده و در تمامی طول بازدید از دانشگاه درحال بحث و مشاجره بوده‌اند. پس از آن روز پیج در استنفورد ثبت‌نام کرد تا در دکترای رشته علوم رایانه‌ای تحصیلات خود را تکمیل کند.

پیج برای تز دکترای خود چندین موضوع را در نظر گرفته بود و سرانجام World Wide Web را انتخاب کرد، موضوعی که با وجود رو به رشد بودن آن در اواسط دهه 90 ،‌هنوز سوالات زیادی درباره آن مطرح بود. پیج تصمیم گرفت بر ساختار لینکی وب متمرکز شود. او می‌خواست بداند این امکان وجود دارد تا از لینک‌های میان صفحات وب برای رتبه‌بندی آنها متناسب با اهمیت نسبی‌شان استفاده کرد؟ و اگر این کار امکان‌پذیر است، آیا او می‌تواند الگوریتمی ایجاد کند تا هر لینکی را در وب شمارش و ارزیابی کند.

پیج در سال 1996 به شدت درگیر این پروژه بود اما پیچیدگی ریاضیات این پروژه برایش دشواری‌های زیادی به وجود آورده‌بود. از این رو وی با برین تماس گرفت و پس از آن بود که برین به همراه پیج کار برروی پروژه رتبه‌بندی لینک‌های وب را براساس اهمیت آنها آغاز کرد.  آنها الگوریتم ایجاد شده را PageRank نامیدند و سپس آن را وارد موتور جستجویی به نام BackRub کردند،‌موتور جستجویی که جستجو در وب را از صفحه اصلی وب‌سایت دانشگاه استنفورد آغاز کرده و 10 میلیون صفحه آنلاین وب را که در آن زمان فعال بودند،‌مورد بررسی قرار داد.

یک سال پس از تلفیق الگوریتم با BackRub این دو دانشجو می‌دانستند که در شرف خلق پدیده‌ای بزرگ هستند. از نظر آنها نتایج جستجویی که از این موتور جستجو به دست می‌آمد بسیار عالی‌تر از نتایج به دست آمده از تمامی موتورهای جستجوی آن زمان بود. علاوه بر این، برین و پیج دریافته بودند که با رشد بیشتر وب، نتایج به دست آمده موتور جستجوی آنها بهتر و بهتر می‌شود زیرا افزایش تعداد صفحات وب به معنی افزایش تعداد لینک‌ها است و افزایش تعداد لینک‌ها به افزایش شفافیت لینک‌های مرتبط و غیرمرتبط کمک می‌کند. این دو تصمیم گرفتند نام BackRub را به نامی بهتر تغییر دهند که بتواند عظمت پروژه آنها را بهتر منعکس سازد. آنها در نهایت Google را پس از مورد توجه دادن Googol، به معنی عدد به اضافه 100 صفر، برای موتور جستجوی خود انتخاب کردند.

با وجود اینکه نام گوگل جالب توجه و خلاقانه به نظر می‌آید،‌اما در اصل این الگوریتم PageRank بود که بنیان این شرکت را بنا نهاد.  پیج و برین در ژانویه سال 1998 اختراعی را به نام خود به ثبت رساندند. این ابداع با عنوان شیوه‌های رتبه‌بندی نود‌ها در دیتا‌سنتری مرتبط به ثبت رسید و لری‌پیج به عنوان مخترع آن ثبت شد و به دانشگاه استنفورد نسبت داده شد. این به آن معنی است که حق اختراع گوگل به دانشگاه استنفورد تعلق یافت و پیج و برین مجوز استفاده تجاری از الگوریتم PageRank را به دست آوردند.

این الگوریتم از آن زمان تا کنون دست‌نخورده باقی نمانده‌است. در سال 2001 گوگل کدها را در اختیار یکی از کارمندان سابق شرکت AT&T قرار داد. این فرد، آمیت سینگال، الگوریتم را بازنویسی کرد تا بتوان معیارهای رتبه‌بندی بیشتری را به موترو جستجوی گوگل افزود. البته اگر بخواهیم نام این بازنویسی را بازخلق گوگل بنامیم، در این صورت گوگل همواره درحالت نوشدن قرار گرفته است. برای مثال گوگل در سال 2007 جستجوی جهانی را عرضه کرد. گوگل تاکنون صدها اختراع را برای افزایش اثرگذاری جستجوهایش به ثبت رسانده‌است که همگی مبتنی بر الگوریتم‌ها هستند.

دیگر بخش‌های گوگل، از جمله جی‌میل،‌ AdWords, AdSense and Google Voice کار گروهی تیم مهندسان گوگل است و نمی‌توان ابداع آنها را به شخصی خاص نسبت داد. تنها بخش اخبار گوگل است که ایده آن زائیده ذهن خلاق دانشمند ارشد گوگل، کریشنا بارات بوده‌است.

از این رو برای یافتن پاسخ این سوال که مخترع گوگل کیست، باید دو جنبه را در نظر گرفت. مخترع موتور جستجوی گوگل لری پیج است که با همکاری حیاتی سرگئی برین توانست پروژه خود را به سرانجام برساند. اما شرکت چند‌بعدی و بین‌المللی که امروز با نام گوگل فعالیت دارد محصول فعالیت تیمی از مهندسان با استعداد و خلاق است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  12