کارایی و اثربخشی در حوزه امنیت کارت

کلاهبرداری های اینترنتی و غیر اینترنتی اعم از کلاهبرداری های حوزه خودپرداز و پایانه فروشگاهی گزارش شده از سوی پلیس فتا نشان می دهد که در قریب به اتفاق موارد بی توجهی افرد در رعایت اصول محرمانگی اطلاعات شخصی کارت های بانکی زمینه ساز بروز سوء استفاده و برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی مالباختگان شده است.

به تعبیر دیگر نوع رفتار شخص با ابزاری که در اختیار دارد باعث شده تا سوئ استفاده ها رقم بخورد. برای باز شکافی این مسئله که چگونه می توان معدل سوء استفاده ها از فرایند پرداخت را در بخش کاربران( غیر از بخش شبکه) کاهش داد به دو عنصر اصلی 1- «شخص» و 2- «ابزار» بر می خوریم.

شخص

در واقع «رفتار» هر شخص وی را برای دیگران نمایندگی می کند بر این اساس اگر رفتار شخص در مواجهه با پدیده های پیش روی وی از طریق آموزش در سطوح مختلف از خانواده گرفته تا محیط خارج از خانه به درستی پایه ریزی شده و عینیت یابد در نتیجه انتظار داریم که تخلف در بخش سوئ استفاده ها کاهش یابد.

در اینجا استفاده از دو مقوله کارایی و اثر بخشی می تواند به ما کمک کند تا رفتار مبتنی بر عنصر درست را شناسایی کنیم. کارایی در اینجا بدین شکل خواهد بود که شخص بر اساس آموزش های بانک رفتار درست را بداند که چیست. بر این اساس اکنون سوال این است که آیا دارندگان کارت های بانکی در کشور ما  رفتار درست با کارت و نحوه حفاظت از اطلاعات محرمانه کارت های در اختیار خود را می دانند؟ پاسخ به این سوال البته به سادگی ممکن نیست به تعبیر دیگر باید در قالب یک مطلعه میدانی مشخص شود که میزان کارایی افراد در حفظ و نگهداری کارت و اطلاعات محرمانه آن چقدر است.

در بخش دوم اثر بخشی است. به تعبیر دیگر سوال این است که آیا مشتری آن مقدار از رفتار درستی را که درباره کارتهای بانکی خود را می داند آیا آن را به موقع انجام می دهد، چه مقدار و با چه دامنه ای انجام می دهد.

در نهایت اینکه  با توجه به شواهد به نظر می رسد سه گزینه در این حوزه باید مطالعه شود:

مشتری در بخش نگهداری از کارت

  1. مشتری دارای رفتاری با کارایی بالا اما اثر بخشی پایین است به تعبیر دیگر مشتری «رفتار درست» را می داند اما از آن استفاده به موقع نمی کند و بعد از سوئ استفاده به فکر استفاده می افتد که دیر است
  2.  
  3.  مشتری دارای رفتاری با کارایی پایین و اثربخشی پایین ، یعنی مشتری رفتار درست را به طور کامل نمی داند و به موقع هم از آن استفاده نمی کند
  4.  مشتری دارای رفتاری با کارایی پایین و اثربخشی بالا است.یعنی اینکه مشتری رفتار درست را کاملا نمی داند اما آنچه را که می داند به موقع استفاده می کند.

اکنون باید هر سه گزینه را در یک مطالعه میدانی و در استانهای مختلف آزمود و نتیجه گرفت که کدام مقوله نیازمند توجه بیشتر است.

ابزار

در بخش ابزار اما بحث کارایی دارای  اهمیت است. فرض کنیم معدل جامعه ما در بحث رفتار اشخاص در عدد 4 از 10 قرار دارد. در چنین شرایطی مسئولیت پذیری بانک ایجاب می کند در بخشی از برنامه های خود  کارایی ابزار را افزایش دهد به طوری که امکان سو استفاده را با توجه به ظرفیت های کارت و بر اساس شرایط بومی به حداقل برساند.به تعبیر دیگر استفاده از فناوری های نوین مانند رمزهای یک بار مصرف و چند لایه کردن دیواره های آتش ، تحو ل در ساختار سنجش و احراز  هویت.. را در دستور کار قرار دهد. به تعبیر دگر در بخش کارت این سوال باید مورد مطالعه قرار گیرد که با توجه به معدل رفتاری جامعه کارایی ابزار چقدر و در چه سمتی افزایش یابد بهینه است. پاسخ به این سوال می تواند به کاهش معدل سوء استفاده از ابزارها ی پرداخت و مبادلات الکترونیک به شکل معناداری منجر شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  35