کلیددار حل مشکلات اینترنت کیست؟

هنوز از یادها نرفته است که در حالی که حداقل سرعت اینترنت در بسیاری از کشورهای دنیا ٥١٢ کیلو بیت در ثانیه است و در ایران این سرعت به کمتر از ١٠٠ می رسد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت احمدی نژاد یعنی محمد سیلیمانی به صراحت اعلام کرد که این سرعت اینترنت در ایران کافی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پارسینه با این یادآوری ادامه داده است: محمد سلیمانی در آن روزها در اظهارنظری سرعت اینترنت در ایران را کافی دانست و کیفیت خدمات در این حوزه را بدون اشکال ارزیابی کرد.

وی در اظهاراتی عجیب و غریب همچنین گفت: برای سرعت های بالاتر از 56 کیلوبیت، حتی مشتری و خریدار هم وجود ندارد و پهنای باند 128 کیلو بایت اکنون برای بسیاری از سازمان ها بدون مشتری است و این میزان را شرکت ها حتی نمی توانند به مشتریان عرضه کنند.

این در حالی است که سرعت اینترنت سال ها است که برای کاربران اینترنتی ایران که دیگر تعدادشان هم کم نیست دردسر ساز شده است و همواره فریاد اعتراض آنها بلند است.

بعد از روی کار آمدن دولت روحانی و با گذشت 100 روز اول دولت اما محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اقدامات انجام شده در یکصد روز از عملکرد این وزارتخانه گفت: در این مدت بررسی ها در زمینه خدمات دهی در پهنای باند و سرعت اینترنت نشان داد که این خدمات در شان ملت ایران نیست. تا با لاخره نور امیدی برای افزایش سرعت اینترنت در کشور ایجاد شود.

وی قول داد: براساس برنامه ریزی وزارت ارتباطات ، تا یک سال آینده وضع کنونی پهنای باند و سرعت اینترنت 2 تا 3 برابر می شود.

در این میان اما این تها سرعت اینترنت نیست که گلایه های کاربران اینترنت را بلند کرده بلکه قیمت ارائه خدمات اینترنت نیز در ایران چند برا بر سایر کشورهای جهان است.

یک کارشناس مسائل فناوری اطلاعات سرعت اینترنت در کشور را در حد یک شوخی دانست و گفت: قیمت اینترنت در ایران حداقل هفت برابر قیمت اینترنت در دنیاست و با محدودیت 128 کیلوبیت، سرعت اینترنت در حد یک شوخی بزرگ است و عملا اینترنتی که بتوان بوسیله آن خدمات الکترونیک را توسعه داد، در دسترس کاربران نیست.

سهیل مظلوم، عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران همچنین گفت: بزرگترین مشکل اینترنت کشور انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت در رابطه با وضعیت پهنای باند در کشور است. حالا این محدودیت 128 کیلوبیتی که اعمال می شود، ریشه در انحصار پهنای باند دارد چراکه با وجود این انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت نمی تواند پهنای باند کافی برای کاربران در کشور تهیه کند. در نتیجه برای توجیه این مسائل از دلایل امنیت و فرهنگی سخن به میان می آورند که به نظر من این بهانه ای بیش نیست.

به گفته او درحقیقت این موضوع از ضعف مدیریتی بزرگ در شرکت زیرساخت نشات می گیرد. با ورود شرکت های خصوصی رقابت ایجاد خواهد شد، کیفیت افزایش پیدا می کند و قیمت ها روند نزولی را طی خواهند کرد.

مظلوم در نهایت راهکاری برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت سرویس های اینترنتی عنوان کرد و تاکید کرد: بهترین راهکار برای حل مشکل اینترنت کشور رفع انحصار پهنای باندی است که در انحصار شرکت زیرساخت قرار دارد؛ انتظار می رفت دولت جدید در 100 روز اول این انحصار را برطرف کند چراکه وزیر ارتباطات که رئیس مجمع شرکت ارتباطات زیرساخت نیز هست اگر دستور به رفع این انحصار دهد، مشکلات برطرف خواهد شد و می توان این ایراد را به دولت وارد کرد که چرا در 100 روز اول فعالیت خود این مشکل را برطرف نکرده است.

به این ترتیب به نظر می رسد مشکلات اینترنتی در کشور یکی 2 تا نیست و از فیلترینگ شبکه های اجتماعی گرفته که این روزها محل بحث دولت و مجلس است تا پهنای باند و سرعت و قیمت همه و همه محل اشکال است و باید منتظر ماند و دید وزیر ارتباطات د.ولت روحانی کلید حل این مشکلات را دارد یا خیر؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5