وام‌ هایی که دام می‌شوند

بانک‌ها وام خرد و متوسط نمی‌دهند و در نبود یک سامانه نظارتی و شفاف، عبور از سنگلاخ موانع بانکی برای دریافت تسهیلات از یک میلیون تا 20میلیون تومان برای بسیاری ناممکن شده است، اما چرا برخی به راحتی وام می‌گیرند، حتی اگر بدحساب هم باشند؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از همشهری آنلاین سختگیری حداکثری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرد و متوسط باعث شده تا بسیاری از نیازمندان به تسهیلات در تله مؤسسات غیربانکی فاقد مجوز گرفتار شوند و در راهی گام بردارند که بازگشت از آن دشوارتر از راهی است که برای دریافت تسهیلات پیموده‌اند. خبرنگار همشهری در مقام یک متقاضی وام یک، پنج، 10و 20میلیونی به برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری سرزده که نتایج این گزارش میدانی نشان می‌دهد نا‌آگاهی مردم نسبت به شگردهای دریافت وام و دل‌خوش‌کردن آنها به کاغذبازی‌های زیاد درون شبکه بانکی باعث کندترشدن روند پرداخت تسهیلات خرد و متوسط شده و افزون بر اینها نبود نظارت بر عملکرد دایره اعتبارات بانکی هم راه را برای انحراف منابع و عدم‌پاسخ‌گویی شفاف مسئولان اعتباری هموار کرده است.

ضمانت حداکثری برای تسهیلات حداقلی

برای دریافت وام 20میلیونی چه کاری باید انجام دهم؟ مسئول اعتبارات یک بانک خصوصی، در پاسخ می‌گوید: 2راه پیش‌روی شماست؛ یا مبلغی را سپرده‌گذاری کنید و به ازای 4‌ماه انتظار، دوبرابر آن تسهیلات دریافت می‌کنید یا اینکه اگر نخواهید سپرده‌گذاری کنید، باید وثیقه مطمئن مثل سند ملکی بیاورید تا پس از تأیید مدارک، به شما وام بدهیم البته نرخ سود وام با سپرده 15درصد و بدون سپرده حداکثر 24درصد خواهد بود.

 ضامن هم می‌خواهید؟ پاسخ این است: البته 2ضامن که باید کارمند رسمی با گواهی کسر از حقوق دارای حداقل یک میلیون تومان یا کسبه که گردش مالی خوبی داشته باشند، یک برگ چک از ضامن در وجه بانک به مبلغ اصل و سود وام بدون تاریخ هم باید بیاورید و یک برگ چک از خودتان بازهم به ارزش اصل و سود وام دریافتی با امضای ضامن‌ها. با این شرایط اولیه واضح است که دریافت وام 20میلیونی صرف نمی‌کند و ناهمواری‌ها بسیار است.

تحقیر متقاضیان وام یا ناتوانی بانک‌ها

یک بانک دیگر این بار دولتی؛ پیش از طرح موضوع شاهد چانه‌زدن خانم میانسال با مسئول شعبه هستم که اصرار می‌کند وام 5میلیونی می‌خواهد و پاسخ می‌شنود: فعلا اعتبار نداریم، یا به دیگر بانک‌ها سر بزنید یا تشکیل پرونده بدهید، نوبت‌تان شد، خبرتان می‌کنیم. او ادامه می‌دهد: ضامن هم بیاورید، این مدارک هم لازم داریم.

زن اما تکرار می‌کند وام را خیلی زود می‌خواهد و پاسخ همان است و مردی ناظر بر این ماجرا پیشنهاد می‌کند به صندوق‌های اعتباری مراجعه کند، چرا که کارش را زودتر انجام می‌دهند، البته سود بیشتری می‌گیرند. نتیجه مشخص است و دیگر تمایلی برای طرح درخواست وام احساس نمی‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  ⁄  7  =