سیدمحمدخاتمی:انتظارنداشته باشیدروحانی مطابق نظرمن و دیگران عمل‌کند

ایسنا نوشت:

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در دیدار با جمعی از اعضای فراکسیون خط امام(ره)مجلس هشتم اظهار داشت: «برای ارزیابی درست از وضعیت خوب است فکر کنیم که اگر انتخابات به صورتی که شد نمی شد چه پیش می آمد؛ اگر این وضع نشده بود چه می شد؟»
رئیس دولت اصلاحات با مرور برخی روندهای نادرست 8 سال گذشته، با بیان این‌که «همه ما دلمان برای اصل کشور اصل انقلاب و جمهوری اسلامی می‌سوزد»، تصریح کرد:« صحبت سر این نیست که با سوء نیت می‌خواستند چنین بکنند، بلکه دیدگاه‌هایی داشتند که اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد خطراتی اساسی برای همه پدید می‌آمد.»

خاتمی تاکید کرد:«به نظر می رسد این روند متوقف شده یا دست کم شدت کمتری یافته است و این دستاورد بزرگی است البته روند روند تغییر رویکردها و تحول در درون نظام بود هیچ کدام از شما نمی خواهید این نظام از بین رود؛ دلسوزی های ما از آن رو بود که آن روندها و رویکردها برای کشور و سرنوشت آن مضر بود.»

اهم اظهارات رییس جمهور اسبق را بشنوید؛
*همه ما نظام را سربلند می خواهیم نظامی که امکانات مادی آن در اختیار همگان بطور عادلانه قرار بگیرد و مردم از حقوق ومزایای معنوی که به عنوان شهروند دارند بتوانند استفاده بکنند جمهوری اسلامی را همین طور ‌می‌خواهیم. اصلا مساله افراد مهم نیست، آنچه مهم است رویکردهاست.

*امروز شما ببینید در کشور ما و در داخل و خارج امید ایجاد شده البته این را هم اعلام خطر کنیم که اگر نتوانیم این امیدها را توجیه بکنیم که اولا امیدهای بی‌جا و بلند پروازانه نباشد. ثانیا اگر راهکارهایی پیدا نشود که جوابگوی این امیدها باشد در آینده به مشکل بر خواهیم خورد.

*ولی به هر حال امروز امید و حتی روند بهبود را می‌بینیم، در عرصه اقتصاد، کسب و کار، روابط اجتماعی و محیط‌های مختلف دانشگاه و محیط کار و کار آفرینان، کارگران، بخش خصوصی و همه مردم شاهد این امید هستیم و امید به اینکه به یاری خدا فشارهایی که از خارج بود کاهش پیدا بکند اینها دستاوردهایی است که انتخاب شما داشته است، این را در نظر بگیرید.

*شما توقع نداشته باشید آقای روحانی دقیقا طبق نظر و سلیقه بنده و دیگران عمل بکند مهم آن رویکردهاست و پایبندی به آنها که امروز احساس می شود که این پایبندی وجود داشته و ان شالله وجود خواهد داشت.

* البته واقعا باید اظهار خوشحالی بکنم از اینکه احساس می‌کنیم در کل کشور خردورزی و عقلانیت حاکم می‌شود؛ شما فکر بکنید در زمان ما با آن زمینه هایی که رای مردم برای تحولات در سیاست داخلی و خارجی ایجاد کرده بود، آن روز زمینه و فضا این طور نبود که امروز هست؛، آن روز اسم مذاکره کردن خیانت بحساب می‌آید و تابو بود، نمی‌شد صحبت کرد و امروز خیلی راحت درباره مذاکره البته از موضع اقتدار صحبت می شود.

* عده‌ای از زندانیان آزاد می‌شوند، این مساله قابل تقدیر است، ما از خبر عفو و آزادی 80 نفر که از سوی سخنگی قوه قضائیه اعلام شد، خوشحالیم ولی می گوئیم چرا این تعداد؟! بگوئیم همه، مگر کسی که واقعا جنایتی کرده باشد آن هم در محکمه صالح اثبات شده باشد.خیلی از اینها واقعا کاری نکرده بودند بسیاری از اتهاماتی که زده شد اتهامات غلطی بود.

*در انتخابات مجلس گرایش به تحریم و یا حداقل عدم شرکت بود، یادتان هست به خاطر شرکت بنده در انتخابات موجی ایجاد شد ولی در این انتخابات همه گفتند باید شرکت بکنیم این یعنی عدم افراط یعنی عقلانیت یعنی شعور، جوانان ما که در این سالها شاهد این همه تحقیرو فشار وتوهین بود باز هم به این نکته مهم توجه کرد که باید با همین نظام کار کرد و با روشن بینی آمد و انتخابات را پرشور کرد و حالا هم توقعی هم ندارند می خواهند زندگی کنند در فضای آزادی که قانون به آن‌ها اجازه داده است اینها تحولاتی است که ایجاد شده.امروز اگر افراط گرایی هم هست دربخش‌هائی از آن سو است.

* امروز کسی نمی‌گوید که اصولگرا باید حذف شود، خیر! همه باشند خیلی از آن‌ها خوشحالند، با عقلانیت هستند حاصل این انتخابات برای همه خوب بوده است، بنا براین نیست که دولتی با اتوبوس بیاید و با اتوبوس برود .
*الحمدالله در این مدت استقرار دولت جدید تحولات خوبی پدید آمده افرادی که آمده‌اند، کارهایی که شده است قابل قبول و در بسیاری موارد قابل تحسین است. شما در دانشگاه‌ها ببینید اصلا بنده، خدا می‌داند خطی و جناحی فکر نمی‌کنم حتی اگر از راست راست هم کسی می‌آمد این کارها را می کرد این را به نفع کشور می‌دانستم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  ⁄    =  3