بانک کشاورزی و UNDP طرح «بانکداری سبز» را در ایران اجرا می کنند

در قالب یک برنامه پنج ساله

سند همکاری بانک کشاورزی و دفتر عمران سازمان ملل متحد(UNDP) با اولویت پروژه بانکداری سبز و هدف دستیابی به رشد فراگیر و توسعه پایدار امضا شد. استحکام رویه ها و مکانیزم ها، انسجام برنامه ها در توزیع و تخصیص منابع، کمک به بهره وری نیروی کار، کاهش ضایعات منابع و ایجاد ارزش افزوده بیشتر؛ مهم ترین شاخص های این پروژه مشترک به شمار می آیند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،روابط عمومی بانک کشاورزی در مراسمی که صبح روز دوشنبه اول مهر ماه سال جاری با حضور دکتر محمد طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل این بانک، گری لوئیس نماینده مقیم دفتر عمران ملل متحد در ایران، نمایندگانی از وزارت امور خارجه و همچنین اعضای هیئت مدیره،مدیران امور، روسای برخی از ادارات مرکزی بانک کشاورزی در تهران برگزار شد،این تفاهم نامه همکاری با هدف هدایت سرمایه گذاری های بخش کشاورزی به سمت سرمایه گذاری های سبز به امضای دو طرف رسید.

بر اساس این گزارش در این مراسم دکتر محمد طالبی مدیر عامل بانک کشاورزی با اشاره به ابعاد مختلف برنامه پنج ساله دفتر عمران سازمان ملل متحد از سال 2012تا 2016 افزود: این طرح مشترک، در قالب این برنامه پنج ساله اجرا می شود.

وی با بیان اینکه برنامه کلی دفتر عمران سازمان ملل متحد همزمان با برنامه پنج ساله کشور که محور آن رشد پیشرفت و عدالت است متذکر شد: بانکداری سبز به صورت مشترک بین بانک کشاورزی و UNDP اجرا خواهد شد.

دکتر طالبی رشد فراگیر توسعه پایدار و مدیریت پایدار محیط زیست را از محورهای اصلی این طرح برشمرد و تصریح کرد: استحکام رویه ها و مکانیزم ها، انسجام برنامه ها در توزیع و تخصیص منابع، کمک به بهره وری نیروی کار، کاهش ضایعات منابع و ایجاد ارزش افزوده بیشتر؛ مهم ترین شاخص های این پروژه مشترک به شمار می آیند.

وی با بیان اینکه بانک کشاورزی به عنوان یک بانک توسعه ای بخش اصلی فعالیتش در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی است خاطر نشان کرد: حدود 60 درصد از منابع مورد نیاز بخش کشاورزی توسط این بانک تامین می شود و اغلب برنامه های آن نیز همسو با مسائل زیست محیطی و حفظ منابع صورت می گیرد.

دکتر طالبی اضافه کرد: بانک کشاورزی طی سال های گذشته با اجرای طرح هایی از جمله طرح طوبی برای توسعه جنگل در کشور، طرح بهبود استفاده از منابع آب، طرح بهینه کردن مصرف سوخت و… اقدامات موثری را برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انجام داده است.

گری لوئیس نماینده مقیم دفتر عمران سازمان ملل UNDP و هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی از همکاری با بانک کشاورزی به جلسات خود با معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و از توافقات انجام شده در زمینه مسائل مربوط به حفظ محیط زیست، امرار معاش پایدار و توسعه پایدار خبر داد.

نماینده مقیم دفتر عمران سازمان ملل افزود: طرح بانکداری سبز بستری را فراهم می کند که ارزیابی رویه های موجود در بانک و زمینه رشد فراگیر و توسعه پایدار در کشور فراهم شود.

گری لوئیس بررسی رویه های بانک، به کارگیری رویه های آزمایشی در سه استان مرکزی، خراسان‌شمالی و زنجان، تهیه مستندات لازم برای نهادینه کردن یافته ها و اصلاح رویه ها و ترویج آن در کشور را از اهداف مورد نظر در این پروژه مشترک دانست و اظهار داشت: از آنجا که طرح بانکداری سبز با یک سازمان دولتی خارج از هسته مرکزی دولت به اجرا در می آید، می توان چشم انداز گسترده ای برای اجرای طرح در نظر گرفت.

در پایان این مراسم، سند پروژه مشترک بانک کشاورزی و برنامه عمران سازمان ملل متحد به امضای مدیر عامل بانک کشاوزی و گری لوئیس نماینده مقیم دفتر عمران سازمان ملل UNDP و هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران رسید.

 

پیش از این دکتر ارغوان فرزين معتمد، معاون مستقل در امور همکاري هاي بين الملل بانک کشاورزی عنوان کرد: هدف از اجراي طرح بانکداری سبز هدايت سرمايه گذاري هاي بخش كشاورزي به سمت سرمايه گذاري هاي سبز است.

وي  گفت: بانک کشاورزي به عنوان يكي از مهم ترين تامين كنندگان منابع مالي مورد نياز بخش كشاورزي، براي دستيابي به اهداف خود همكاري با سازمان هاي بين المللي به ويژه نمايندگي هاي سازمان ملل در ايران را در اولويت همكاري هاي بين المللي خود قرار داده است.

فرزين معتمد اضافه كرد: با امضاي اين تفاهم نامه علاوه بر همكاري با دفتر عمران ملل متحد و استفاده از توان كارشناسي اين سازمان بين المللي، فرآيند اعطاي تسهيلات به بخش كشاورزي به گونه اي خواهد شد كه سرمايه گذاري هاي صورت گرفته از طريق پرداخت تسهيلات بانك كشاورزي حافظ محيط زيست باشند.

معاون مستقل در امور همكاري هاي بين الملل بانك كشاورزي تصريح كرد: با توجه به حجم وسيع اعطاي تسهيلات در بخش كشاورزي اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار است و در بلند مدت حفظ منابع طبيعي،‌ افزايش كارايي سرمايه گذاري در بخش، افزايش توليد و درآمد بهره برداران، كاهش فقر و توسعه پايدار بخشي را به دنبال خواهد داشت.

وي در ادامه ياد آور شد: بر اساس پيش بيني هاي صورت گرفته اين طرح در مرحله اول به صورت آزمايشي در سه استان خراسان شمالي،‌ زنجان و مركزي و پس از آن در سطح كشور به مدت سه سال به اجرا درخواهد آمد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3