بودجه قابل تحقق است

بار دیگر، بحث‌های داغ بودجه‌ای ‌پس از روی کار آمدن دولت جدید رونق گرفته است، به گونه‌ای که چند روز پیش، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با حضور معاونت راهبردی رئیس‌جمهور و معاونانش، نشستی ‌به منظور بررسی و اصلاح قانون بودجه برگزار کرد.

،به گزارش «تابناک»، مصباحی مقدم پس از پایان این جلسه گفت: به دنبال جلسه‌ای که با آقای نوبخت داشتیم، ایشان در یکی، دو مورد مطالبه اعطای مجوز به دولت داشتند که به دنبال این پیشنهاد، مقرر شد که همکاری‌های لازم با این نهاد انجام شود و بنابرین، آقایان تاجگردون، نادران، قادری، قوامی و توکلی با ایشان در این زمینه همکاری خواهند کرد.

جعفر قادر، یکی از اعضای پنج نفره نیز گفت: هنوز محور‌های همکاری دولت و مجلس مشخص نشده است؛ اما بنا بر این گذاشته شد که جلساتی تشکیل شود و تعامل میان کمیسیون و دولت افزایش یابد. در این خصوص نیز چند روز پیش با اعضای تیم اقتصادی دولت و همچنین معاونت راهبردی رئیس‌جمهور جلسه‌ای تشکیل ‌و ‌در آن ‌به برخی ‌ایراد‌های بودجه اشاره شد و مجلس هم آن را پذیرفت.

اما بحثی که داشتیم، این بود که ما در آن زمان برای تغییر بودجه در برخی ‌موارد، چهارچوب‌هایی داشتیم؛‌‌ همان گونه که این چهارچوب‌ها همچنان هست و این معیار‌ها با تغییر دولت تغییر نمی‌کند؛ بنابراین، اگر دولت بخواهد بدون وارد آوردن خدشه به این معیار‌ و چهارچوب‌ها و با رعایت قوانین تغییراتی در بودجه ایجاد کند، اشکال ندارد، حال آن ‌که اگر دولت جدید بخواهد‌‌ همان راهکارهای دولت گذشته و‌‌ همان خط دولت احمدی‌نژاد را دنبال ‌و‌‌ همان بودجه قبلی را از مجلس تقاضا کند، طبیعی است که مجلس دوباره محل اختلاف دولت و مجلس خواهد شد.

وی همچنین درباره بحث‌های مطرح راجع به کسر بودجه گفت: نظر من این است که بودجه ‌تحقق یافتنی است و این گونه نیست که مجلس بودجه را تغییر داده باشد‌ و در توضیح این مطلب افزود: لایحه‌ای که دولت به مجلس آورد، در ظاهر 164 هزار میلیارد بود، ولی 31 هزار میلیارد واگذاری سهام که در احکام آمده بود، در جداول و ردیف‌ها به آن اشاره نشده بود.

وی در ادامه یادآور شد: مجلس این قضیه را شفاف کرد، به گونه‌ای که وضعیت 31 هزار میلیارد به همراه پنج هزار میلیارد فروش اوراق مشارکت، چهار هزار میلیارد واگذاری اموال و دارایی‌ها را ـ که در مجموع چهل هزار میلیارد می‌شد ـ مشخص کرد، که اگر این مبلغ به 164 هزار میلیارد اضافه شود، 204 هزار میلیارد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: کاری که ما در مجلس کردیم، این بود که هفت‌ هزار میلیارد به واگذاری سهام اضافه شد که البته مد نظر کمیسیون نبود و زمانی که بودجه به صحن رسید، با پیشنهاد نمایندگان تصویب و به لایحه افزوده شد. همچنین بخشی نیز مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها بود که دولت‌‌ پیشین،‌‌ 120 هزار میلیارد را در بخش درآمد‌ها آورده بود و مجلس آن را تعدیل کرد و به پنجاه هزار میلیارد رساند.

وی گفت: با این حساب، مجلس چیزی را اضافه نکرده ‌و اگر بودجه غیر واقی است و یا 70 هزار میلیار تومان کثری دارد، چیزی است که دولت گذشته گفته و این چیزی بود که ما در آن‌ هنگام نیز‌ به دولت گفتیم و تأکید شد که دولت ‌نخواهد توانست، بیش از 120 هزار میلیارد به دست آورد و به رغم‌ این سخنان، دولت درآمد‌های اضافی را در لایحه بودجه آورد.

قادری افزود: اگر در آن زمان مجلس می‌خواست سقف را واقعی کند، با این ایراد روبه‌رو می‌شد که ما توان درآمدی داریم و مجلس مانع کسب درآمد بیشتر شده است،‌‌ همان گونه که در سال گذشته این گونه شد.

وی درباره تخصیص ارز 1226 به کالاهای اساسی که چند وقت پیش از طریق وزیر صنعت و معدن اعلام شده بود و رابطه آن با کثری بودجه گفت: تخصیص ارز بودجه، بر افزایش کثری بودجه تأثیری ندارد. درست است که مجلس ارز 2450 تومانی را در لایحه بودجه تصویب کرده، ولی این گفته نشده ‌که ارز کالاهای اساسی تغییر یابد؛ بنابراین، برای این کار مجلس تنها شیوه کار را ‌تغییر داد و قرار بر این شد، کالاهای که پیشتر با ارز 1226 وارد می‌شده، از این پس به جای تخصیص ارز مابه‌التفاوت آن به صورت یارانه به وارد کننده پرداخت شود؛ بنا‌بر‌این، ‌برای وارد کنندگان مواد اولیه تفاوتی ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  −    =  14