خدمات pos از سوی تنها سه شرکت ارائه می‌شود

خداحافظی با کارتخوان های فروشگاهی 16 بانک در سال جاری

بر اساس گفته محمود بهمنی، در سال جاری سامانه های کارتخوان فروشگاهی که توسط هر بانک عضو شتاب به صورت جداگانه در فروشگاه ها نصب می شد جای خود را به سامانه های بین بانکی که در قالب سه کنسرسیوم شکل می گیرند خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک قرار است این سه کنسرسیم از سوی بانک ها و شرکت های فعال در حوزه خدمات پوز تشکیل شود.


بنا براین گزارش تا کنون16  بانک اقدام به نصب پایانه های فروشگاهی در کشور کرده اند که حاصل فعالیت های آنها استقرار بالغ بر یک میلیون و 122 هزار پوز در مراکز فروشگاهی کشور است.


در میان بانکهای فعال،بانک صادرات با 261 هزار و 809 هزار معادل 23.3 درصد کل پایانه های فروشگاهی در رتبه اول، بانک ملت با 184 هزار و 855 دستگاه معادل 16.5 درصد کل پایانه های فروشگاهی در مقام دوم و بانک پارسیان با 160 هزار و 119 دستگاه معادل 14.3 درصد کل پایانه های فروشگاهی در مقام سوم قرار دارد. به تعبیر دیگر نزدیک 54 درصد پوزهای شبکه بانکی در اختیار این سه بانک و 46 درصد بقیه پوزها در اختیار 17 بانک و موسسه اعتباری دیگر عضو شتاب قرار دارند.


هزینه های فعلی


هم اکنون برآورد می شود،نصب و فعالیت سامانه پایانه های فروشگاهی برای شبکه بانکی  14.6 تا 19.5 هزار میلیارد تومان و به طور متوسط 17 هزار میلیارد تومان در ماه هزینه در بر دارد.


هزینه های مربوط به ایجاد بستر نرم افزاری ، خرید دستگاه و دیگر سخت افزارهای مربوطه پایانه های فروشگاهی و هزینه های جاری اعم از هزینه های تعمیر و نگهداری  و دیگر هزینه های سربار پایانه ها فروشگاهی متناسب با مارک و خدماتی که پوزها ارائه می کنند به صورت سرشکن  ماهانه بین 12 تا   16 هزار تومان است.


با توجه به این ارقام و همچنین تعداد پایانه های فروشگاهی نصب شده از سوی بانک ها معادل یک میلیون و 122 هرار پوز (اخرین رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی مربوط به فروردین ماه  است که شبکه بانکی تا این تاریخ بالغ بر یک میلیون و 122 هزار کارتخوان در فروشگاه نصب کرده است) برآورد می شود شبکه بانکی حدودا ماهانه رقمی بین 14.6 تا 19.5 هزار میلیارد تومان صرف سرمایه گذاری و نگهداری کارتخوان های فروشگاهی کرده است.


در همین حال با توجه به 16 بانک و موسسه ای که به راه اندازی سامانه پایانه های فروشگاهی اقدام کرده اند، آنها به طور متوسط برای در اختیار داشتن این سامانه رقمی حدود یک میلیارد تومان در ماه هزینه می کنند.


ازسوی دیگر مبلغ جابجا شده از طریق پایانه های فروشگاهی در فروردین ماه نیز حدود 16.5 هزار میلیارد ریال است که به طور متوسط سهم هر بانک رقمی بالغ بر 1000 میلیارد ریال معادل 100 میلیارد تومان خواهد شد.


به عبارت دیگر بانک ها بابت رسوب 100 میلیارد تومان منابع جاری حدود یک میلیارد تومان معادل  یک درصد هزینه کرده اند. به تعبیر دیگر بانک ها برای رسوب وجوه پایانه های فروشگاهی باید یک درصد در ماه هزینه پرداخت کنند.


البته بانک ها مبلغ 50 تومان را نیز بابت هر تراکنش به بانک مرکزی پرداخت می کنند که این میزان نیز 1.1 میلیارد تومان به هزینه های کارتخوان بانک ها اضافه می کند.


به عبارت دیگر بانک‌ها بابت داشتن کارتخوان در فروردین ماه بین 15.5 تا 20.5 میلیارد تومان هزینه کرده اند  و در عوض 1.6هزار  میلیارد تومان منابع جاری به حساب هایشان واریز شده است.


تقلیل هزینه به یک سوم


علت این اتفاق ان است که خدمات مربوط به  پایانه های فروشگاهی به جای اینکه از سوی یک یا دو شرکت ارائه شود از سوی کلیه بانک ها باید ارائه می شود. این اتفاق باعث شده تا هزینه های لازم برای سامانه فروشگاهی بالغ بر 5 برابر افزایش یابد.


 به عبارت دیگر به جای صرف 15 تا 20 میلیارد تومان چنانچه خدمات پایانه های فروشگاهی از سوی دو یا سه شرکت ارائه می شد به کمتر از 3 تا 4 میلیارد تومان کاهش می یافت و طبعا این میزان کاهش هزینه به سود بانکها و مردم بود.

اما اکنون سود سیاستگذاری های نامناسب فقط به جیب آن دسته از شرکت های فعال در حوزه پایانه های فروشگاهی واریز می شود که ارتباطات ویژه با برخی مراکز وابسته به نهاد ناظر پولی دارند. پیش از این چهرودی معاون انفورماتیک بانک ملی خواستار کاهش شرکتهای ارائه خدمات پوز به سه شرکت شده بود.


بازنگری در کارمزد


از سوی دیگر در حالی که  اغلب بانک ها کارمزد خرید از کارتخوان‌های فروشگاهی را حذف کرده اند بهمنی در سخنرانی خود که متن ان در همایش پولی خوانده شد اعلام کرد:در سطح کشورو با هدف تقویت p.s.p هانرخ کارمزدشتاب مورد بازنگری قرار خواهدگرفت.


دیگر  گفته های الکترونیک بهمنی


بنا بر این گزارش بهمنی در خصوص بانکداری الکترونیک همچنین گفت: در کنار تلاش های ارزشمند بعمل آمده در سال های اخیر در سال جاری موارد زیر در دستورکار بانک مرکزی خواهد بود.

پیگیری جدی اجرای Core. banking در بانک‌ها- افزایش حجم کارت های اعتباری خرید و افزایش تعداد تراکنش‌های Posها

آماده نمودن کارت‌های هدفمند سازی یارانه‌ها- تکمیل سایت های پشتیبان
طراحی ابزارهای جدید در پرداخت‌های خود و متوسط الکترونیکی و درکنار آنها چندبرنامه‌ ویژه بشرح زیر به اجراء درخواهدآمد.


1-تجمع حپ p.s.pهادرقالب 3 کنسرسیوم برای مدیریت تهیه Posها در سطح کشورو با هدف تقویت p.s.p هانرخ کارمزدشتاب مورد بازنگری قرار خواهدگرفت.

2- عملیاتی شدن سامانه تابا یا تسویه اوراق بهادار الکترونیکی در سال جاری که هم اکنون آئین نامه آن در شورای فقهی است .

3- عملیاتی شدن سامانه پایا که این سامانه همانند ساتنا است لیکن برای پرداخت‌های خرد و انبوه مانند توزیع سود سهام شرکت‌ها و یا حقوق کارکنان موسسات بکار گرفته خواهد شد.

4-  با تکمیل بانک های اطلاعاتی که بسیار مورد تاکید است برای مدیران بانک ها و داشبورد اطلاعات بانکی فراهم خواهد شد.

5- مقدمات تشکیل سازمان حسابرسی امنیت بانکداری الکترونیک در سال جاری فراهم می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  ⁄    =  3