بررسی اثرات حاکمیت شرکتی بر عملکرد بیمه ها/نقش حاکمیت شرکتی در ارتقای فرهنگ سازمانی

حاکمیت شرکتی باعث شفافیت می شود وهمین رضایت مشتریان و حذف فرصت های رانتی را در پی داشته و باعث بالا رفتن شانس استفاده از فرصت ها برای گروه های ذینفع می شود / اصول حاکمیت شرکتی مرز بین اخلاق حرفه‌ای و قانونی است که برای شرکت‌های بیمه یا مؤسسات مالی تدوین می‌شود/اگر بیمه ها به سمت حاکمیت شرکتی بروند می توانند در فرایندهای کاری خود تحول ایجاد کنند در نتیجه فرهنگ سازمانی ارتقا می یابد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ریسک نیوز در تعریف حاکمیت شرکتی گفت:حاکمیت شرکتی مفهومی است که بر اساس آن تصمیمات برای برنامه ریزی به نحوی انجام شود که از مسیر انصاف و عدالت خارج نشود در این میان حاکمیت شرکتی بیشتر بر عملکرد "راهبردی" تمرکز دارد تا کنترل و البته تعریف مورد توافقی در مورد حاکمیت شرکتی وجود ندارد اما تعاریف زیر در مورد آن قابل طرح است:

1.سیستمی که شرکت ها با آن هدایت و کنترل می شوند.

2.فرآیند نظارت و کنترل برای تضمین عملکرد مدیر شرکت مطابق با منافع سهامداران.

3.رابطه بین سهامداران و شرکت های آنان و روشی که سهامداران به کمک آن،مدیران را به بهترین عملکرد تشویق می کنند.

4. ساختارها،فرآیندها،فرهنگ ها و سیستم  هایی که عملیات موفق سازمان را فراهم کنند.

5. روابط میان گروه های مختلف در تعیین جهت گیری و عملکرد مدیریت.

6.مجموعه قوانین و مقررات،نهادها و روش هایی که تعیین می کنند شرکت ها چگونه و به نفع چه کسانی اداره می شوند.

7.حاکمیت شرکتی تنها مربوط به اداره عملیات شرکت نیست،بلکه به هدایت و نظارت و کنترل اعمال مدیران اجرایی و پاسخگویی آنها به تمام ذینفعان شرکت نیز مربوط است.

وی در توصیف اهداف حاکمیت شرکتی گفت: پاسخگویی شرکت ها به ذینفعان خود ورعایت حقوق و انصاف در قبال انها حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به چگونگی حفظ منافع کلی ذینفعان از سوی بانیان شرکت ها تصریح کرد:حاکمیت شرکتی در شرکت های بزرگتر که ذینفعان بیشتری دارد از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است و هدف نظام حداکمیت شرکتی  آن است که هزینه رفتار پرخطر یا رفتار غیرسالم را در شرکت ها بالا ببرد.

وی افزود:حاکمیت شرکتی مختص صنعت خاصی نیست، اما بیشتر در حوزه  بورس  اهمیت پیدا کرده است که باعث افزایش بهره وری در این شرکت ها می شود.

 

اثرات حاکمیت شرکتی

وی درتوصیف کارکردهای " حاکمیت شرکتی"  برای بیمه ها  گفت:شرکت های بیمه ای که در بورس هستند باید به سهامداران خود  و مردم پاسخگو باشند در این میان حاکمیت شرکتی باعث شفافیت می شود وهمین " رضایت مشتریان" و "حذف فرصت های رانتی"  را  در پی داشته و باعث بالا رفتن شانس استفاده از فرصت ها برای  گروه های ذینفع می شود.

وی گفت:اگر بیمه ها بخواهند به سمت حاکمیت شرکتی بروند می توانند در فرایندهای کاری خود تحول ایجاد کنند در نتیجه فرهنگ سازمانی ارتقا می یابد و "پاسخگو بودن" اتفاق می افتد و در نتیجه مشتریان،نمایندگی ها،بخش شعب و ستادی بیمه ها می توانند تعامل خوبی باهم داشته باشند.

اولین گام در شرکتی شدن بیمه ها از نظر سعید پوررضوی این است که شرکت  های بیمه ای تمایل داشته باشند در سازمان" تحول" ایجاد کنند.انصاف در سازمان استقرار یابد و در این زمینه هیات مدیره نقش اصلی را دارند که باید 3 کمیته بعنوان ستاد هیات مدیره تشکیل شوند:کمیته" انتصاب" ،"پرداخت" وکمیته "حسابرسی".

وی درادامه گفت:به حاکمیت شرکتی از دو دیدگاه می توان نگریست: دیدگاه "محدود" ودیدگاه  "گسترده" ;

وی دربیان دیدگاه محدود گفت:حاکمیت شرکتی به رابطه شرکت و سهامداران محدود می شود و این الگویی قدیمی است که در قالب نظریه "نمایندگی" بیان می شود.

وی افزود:حاکمیت شرکتی را می توان شبکه ای از روابط در نظر گرفت که نه تنها میان شرکت و مالکان آنها بلکه میان شرکت و تعداد زیادی از ذینفعان از جمله کارکنان،مشتریان،فروشندگان،دارندگان اوراق قرضه و … وجود دارد.چنین دیدگاهی در قالب نظریه "ذینفعان" دیده می شود.

وی گفت: تعریف های "محدود"،متمرکز بر قابلیت های سیستم قانونی یک کشور برای حفظ حقوق سهامداران اقلیت است و اساسا برای مقایسه کشوری مناسبند و قوانین هر کشوری نقش تعیین کننده ای در سیستم حاکمیت شرکتی دارد.

وی بیان کرد:تعریف گسترده تر حاکمیت شرکتی بر سطح پاسخگویی وسیع تری نسبت به سهامداران و دیگر ذینفعان تاکید دارد (به گروه بیشتری از ذینفعان تاکید دارد) و از مقبولیت بیشتری نزد صاحب نظران  برخورداراست.

وی در پایان گفت:بعضی وقت‌ها قانون نمی‌تواند پاسخگوی رفتار مدیران باشد. فراتر از مرز قانون ، "اخلاق حرفه‌ای" است  که برخی می‌گویند اصول حاکمیت شرکتی مرز بین اخلاق حرفه‌ای و قانونی است که برای شرکت‌های بیمه یا مؤسسات مالی تدوین می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  63