پورمحمدی: برداشت‏های دولت از دخیره ارزی غیرقانونی نیست

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه برداشتهای دولت از حساب ذخیره ارزی با مصوبه مجلس انجام شده و غیر قانونی نبوده است، گفت: بیشترین انتقاد در این رابطه متوجه مجلس است که اجازه برداشت بیش از ارقام مصوب قانون برنامه را به دولت داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ارسال گزارشی توسط این سازمان برای رئیس مجلس و رئیس جمهور در خصوص وضعیت برداشتها از حساب ذخیره ارزی، اظهار داشت: این گزارش هر چند که از عملکرد دولت در برداشت از حساب ذخیره انتقاد کرده، ولی در حقیقت بیشتر انتقاد خود را متوجه مجلس ساخته است.

وی با بیان اینکه دولت بیش از ارقام مصوب قانون برنامه از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است، تصریح کرد: این بدان معنی نیست که برداشتها از این حساب غیرقانونی بوده، بلکه دولت از مجلس مصوبه گرفته و مجلس برخلاف قانون برنامه به دولت اجازه برداشت داده است.

به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور، مجلس فراتر از قانون به دولت اجازه برداشت داده و بنابراین بیشتر انتقادات متوجه مجلس است. وی ادامه داد: در گزارش ارائه شده به دولت مواردی مورد تاکید قرار گرفته است که دولت باید آنها را با جدیت بررسی کند و گزارش آن را به سازمان بازرسی کل کشور بدهد تا میزان رعایت قانون در این موارد نیز مشخص شود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: اساس گزارشی که این سازمان تهیه کرده به برداشت بیش از قانون برنامه اشاره دارد و طی آن به برداشت غیرقانونی اشاره‌ای نشده است.

رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: مجلس در تمام بودجه‌هایی که دو سال گذشته تصویب کرده بیش از قانون برنامه اجازه برداشت از حساب ذخیره را به دولت داده است.

وی گفت: در بودجه‌های مصوب مجلس برای تمام فعالیتهای عمرانی، پرداخت حقوق، بازنشستگی، خدمات درمانی، آموزش و پرورش، واردات سوخت و بسیاری اقلام دیگر بیش از سقف قانونبرنامه اجازه برداشت به دولت داده شده است. پورمحمدی با بیان اینکه نمایندگان مجلس برای تصویب این بودجه‌ها می‌بایست ابتدا قانون برنامه را اصلاح می‌کردند، گفت: بعد از این کار باید محاسبه تورم و افزایش نقدینگی مورد توجه قرار می‌گرفت و سپس اجازه برداشت به دولت داده می‌شد. وی تصریح کرد: متاسفانه این محاسبات انجام نشده و بخشی از اضافه برداشتها زمینه‌های افزایش نقدینگی و تورم در جامعه را فراهم کرد که پیامدهای اقتصادی ناگواری برجای گذاشت ضمن اینکه موجودی حساب ذخیره ارزی کشور را نیز کاهش داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

68  +    =  71