اختصاص بیش از ۸۰ درصد درآمد هدفمندی به سرپرستان خانوار و نظام جامع تامین اجتماعی

قانون بودجه 92 به دولت تاکید می‌کند که تمامی هرینه‌ها و پرداخت‌ها در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تنها باید از منابع حاصل از هدفمندی بوده و از محلی غیر از آن ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا بر اساس قانون بودجه 92 درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری 50 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

این در حالی است که بیش از 75 درصد از درآمد تعیین شده یعنی 38 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان باید ماهانه و متوازن از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و تعیین قیمت آب و کارمزد جمع آوری و دفع فاضلاب تامین شود.

همچنین طبق قانون تعیین شده از سوی مجلس دولت می تواند تا سقف 11 هزار میلیارد و 200 میلیون تومان از منابع هدفمندی را از حذف یارانه نان، برق و سایر کالا و خدمات مندرج دراین قانون تامین کند.

مصارف درآمد هدفمندی کجاست؟

همان طوری که محل تامین منابع هدفمندی در بودجه 92 تعیین شده محل هزینه کردن این منابع نیز در چارچوب قانون مشخص شده است.

بر اساس آنچه که مجلس به تصویب رسانده برای اجرای ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از 80 درصد منابع حاصل از هدفمندی در نظر گرفته شده است به طوری که دولت می تواند تا سقف 41 هزار میلیارد تومان از این درآمدها را در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی به سرپرستان خانوارها و اجرای نظام جامع تامین اجتماعی هزینه کند.

طبق قانون هدفمندی نظام جامع اجتماعی شامل گسترش و تامین بیمه های اجتماعی، خدمات درمانی، تامین و ارتقای ارتقاء سلامت جامعه و پوشش دارویی و درمانی بیماران خاص و صعب العلاج، کمک هزینه تامین و مقاوم سازی مسکن و اشتغال همچنین توانمند سازی و اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی است.

در عین حال چهار هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از حذف یارانه‌های دولتی به پرداخت کمک‌های بلاعوض، یارانه سود تسهیلات و یا وجوه اداره شده ( از جمله گسترش و بهبود حمل و نقل عمومی، حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی و صنعت، توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه خدمات الکترونیکی و… )همچنین جبران آثار هدفمندی بر اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه ای اختصاص می یابد.

همچنین پنج هزار میلیارد تومان باقی مانده از درآمدهای پیش بینی شده از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در راستای اجرای بخشی از ماده 34 برنامه پنجم توسعه یعنی تحقق شاخص عدالت در سلامت تعلق می‌گیرد.

البته نمایندگان مجلس در خصوص هزینه درآمد 50 هزار میلیار تومانی حاصل از هدفمندی در قالب قانون بودجه به دولت تاکید کرده‌اند که اختصاص و پرداخت هرگونه وجهی برای قانون هدفمندی غیر از وجوه حاصل از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و یارانه‌های موضوع این قانون ممنوع است.

بر این اساس رقم درآمدی حاصل از اجرای قانون برای دوازده ماه است و باید از ارقام هزینه‌ای به طور ماهانه یک دوازدهم تخصیص داده شده و هزینه شود و جابه جایی ردیف‌ها ممنوع است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  49  =  51