فعالیت شبانه روزی ۸ فروشگاه شهروند در ماه رمضان

مدیر عامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند گفت‌: در سال 5 میلیارد تومان هزینه نایلکس‌های تجزینه پذیر است که این موضوع با توجه به اهمیت بالای آن نیازمند کمک دولت است تا به این ترتیب نقش جدی در سلامت محیط زیست داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، مجتبی عبداللهی در آستانه فرارسیدن 21 تیرماه روز بدون نایلکس، در نشست خبری که مدیر عامل سازمان میادین و تره بار ، مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران حضور داشتند، با اشاره به مصرف زیاد نایلکس در کشور و نامگذاری این روز با هدف فرهنگسازی در این زمینه گفت: نایلکس بیش از 300 سال در طبیعت می‌ماند و تجزیه نمی‌شود که در همین راستا کارخانه‌ای تأسیس شد که ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر را تولید می‌کند و در این زمینه بسته بندی‌های پاکتی و پارچه‌ای مورد نظر ماست تا به این زمینه در سلامت محیط زیست نقش موثری داشته باشیم .

وی در ادامه با اشاره به سرفصل‌های برنامه‌های ماه مبارک رمضان افزود: با توجه به بلندی روزها در ماه رمضان، هشت فروشگاه شهروند به صورت شبانه روزی فعال هستند و همچنین در 10 میدان اصلی تره بار نیز تا 12 شب به شهروندان خدمات رسانی می‌شود.

عبداللهی خاطر نشان کرد: به مناسبت شب‌های قدر در بهشت زهرا (س) نیز برنامه های مختلفی برپا می‌شود و در سایر روزهای رمضان نیز پذیرایی افطار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان پارک‌ها 24 ساعته آماده است و همچنین سازمان آتش نشانی نیز در رسیدگی به مساجد در این زمینه فعال است.

معاون خدمات شهری شهرداری  افزود: در این زمینه سازمان زیبا سازی نیز چهره شهر را برای ماه رمضان، شب‌های قدر و عید فطر آماده می‌کند.

همچنین در این نشست، محمد هادی حیدرزاه نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در شهرداری تهران به منظور کنترل مصرف ظروف پلاستیکی گفت: با مذاکره‌ای که با دبیرخانه دائمی کلان شهرهای عضو مجمع کلان شهرهای آسیایی انجام شده است، این برنامه جزو برنامه‌های مشترک این مجمع قرار می‌گیرد و امسال با هماهنگی دبیرخانه کلان شهرها نیز این برنامه‌ها در 11 کلان شهر برگزار می‌شود.

وی افزود: توزیع مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی موجب بیماری های صعب العلاج می‌شود و از این رو این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین نظام خرید زنبیلی که در سنوات گذشته بوده است و در کشورهای توسعه یافته رایج است بار دیگر جا بیفتد.

حیدرزاده خاطر نشان کرد: 21 تیرماه در 22 منطقه با فروشگاه شهروند و سازمان میادین برنامه های آموزشی با هماهنگی معاونت‌های اجتماعی برگزار می‌شود و با مکاتبه‌ای که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر انجام شده، الگوی شهرداری به أنها نیز ارائه شده است.

رئیس ستاد محیط زیست  و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: تولید و توزیع کیسه های پلاستیکی تجزیه پذیر باید مانند سایر کشورهای دنیا به صورت قانون باشد و حمایت‌های دولتی را داشته باشد که امیدواریم این موضوع در دولت جدید پیگیری شود.

به گفته وی، فردا مراسمی نیز به پاس همراهی شورای سوم در زمینه حمایت از محیط زیست در این دوره شهرداری برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست ، مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند نیز گفت: از سال 89 همه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در همه فروشگا‌ها جمع أوری شد و ظروف تجزیه پذیر جایگرین آن شد و از ابتدای سال 90 نیز نایلکس‌های پلاستیکی جمع آوری شدند و به جای آن نایلکس‌های تجزیه پذیر توزیع شد و امسال هم در 5 فروشگاه کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین شدند.

به گفته گودرزی در سال بیش از 5 میلیارد تومان هزینه نایلکس‌های تجزینه پذیر است که این موضوع نیازمند کمک دولت است تا به این ترتیب نقش جدی در سلامت محیط زیست داشته باشیم که در این راستا شهرداری تهران نیز پیش قدم بوده است .

مدیر عامل سازمان میادین نیز با اشاره به این که از سه سال گذشته بسته ای از اقدامات فرهنگی برا یارتقای کیفیت زیست محیطی به این وسیله انجام شده است که یکی از انها جایگزینی ظروف یکبار مصرف پایه پلیمری است ، گفت : در سازمان میادین 7 تا 8 درصد ظروفی که د رتهران مصرف می شود توسط این بازارهاست و بیش از دو سال است که سیاستی دنبال شده است تا ظروف تجزیه پذیر و همنی سیاست های تشویقی و انتخابی در پیش گرفته شود که در این زمینه هم نایلکس ها و هم ظروف تجزیه پذیر به صورت پلکانی توزیع شدند .

وی با اشاره به هزینه های بالای تولید این مواد گفت : 5/1 میلیون نایلکس در میادین جایگزین شده اند که 50 درصد ان پایه گیاهی و 50 درصد دیگر آن پایه پلیمری با مواد افزودنی است که موجب تجزینه پذیری آن می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =