ماه رمضان چهارشنبه آغاز می شود و ۳۰ روزه است/ علت اختلاف در رویت هلال

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری برنامه‌ها و شرایط استهلال ماه مبارک رمضان را تشریح کرد. چهارشنبه روز اول ماه مبارک رمضان است و بر اساس این پیش بینی ها ماه رمضان امسال 30 روزه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، نشست اعلام برنامه های استهلال ماه مبارک رمضان صبح امروز یکشنبه 16 تیرماه در دفتر رسیدگی به امور مساجد با حضور حجت الاسلام علیرضا موحد نژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد.

موحد نژاد گفت: 150 گروه در سراسر کشور، روزدوشنبه 29  شعبان (17 تیر) اقدام به استهلال ماه مبارک رمضان می کنند. پیش بینی کارشناسان رؤیت هلال این است که این هلال دوشنبه قابل رویت نیست، بنابراین چهارشنبه روز اول ماه مبارک رمضان است و بر اساس این پیش بینی ها ماه رمضان امسال 30 روزه خواهد بود.

وی افزود: برای اطمینان بیشتر از حلول ماه رمضان روز سه شنبه 18 تیرماه هم استهلال انجام خواهد گرفت و اگر نتیجه ای خلاف برآنچه که در تقویم درج شده بدست آید قطعا به اطلاع عموم خواهیم رساند.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: 150 گروهی که در سطح کشور فعال می شوند زیر نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هستند و از نظر تخصص و تجربه در سطوح و درجات مختلفی قرار دارند. می دانند در کدام قسمت آسمان و در چه زمان نگاه کنند. گروه های استهلال ما کار علمی می کنند و نتیجه آن برای تمام مردم جهان و حتی غیر مسلمانان قابل استفاده است آنها حتی می توانند تقویم کشور را هم تدوین کنند. این 150 گروه تجهیزات لازم را برای انجام رصد هلالهای بحرانی در اختیار دارند و گروه ها معمولاً 4 یا 5 نفره هستند منتها بسته به تجهیزات گروه هایعنی هرچه تجهیزات بیشتر باشد نفرات بیشتر می خواهد. ممکن است گروهی 20 نفره هم تشکیل شود که این حالت کمتر اتفاق می افتد.

موحد نژاد افزود: بطور سنتی رویت هلال ماه باید مقارن با غروب آفتاب و درست ساعاتی قبل از اینکه خورشید غروب کند رصد شود ولی ما بر طبق استفتاء از مراجع اجازه رصد ماه در روز را هم یافته ایم که کمتر کسی به رویت هلال ماه در روز آشنایی دارد.

وی در پایان یادآورشد: اطلاعات به دست آمده از سوی گروههای مختلف به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می رسد تا با بهره‌گیری از این اطلاعات دقیق و جامع، امکان اعلام دقیق فراهم شود. بعضی گروه ها با موبایل خبر می دهند بعضی گروه ها گزارش مکتوب می دهند و در بعضی سایت ها اخبارو گزارشات ریز ودقیق مربوط به استهلال ماه درج می شود.جهان اسلام برای نیازهای جدی خود باید تلاش بیشتری کند شاید اگر این مسئله مورد نیاز غرب بود تلاش آنها بیش از اینهایی بود که ما انجام می دهیم.

موحد نژاد در پاسخ به این سؤال که چرا ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی ها دقیقا مشخص می شوند ولی دررویت هلال ماه اختلاف است گفت: زیرا شرایط جوی بر ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی اثر ندارند اما تغییرات جوی مثلاً شفافی هوا یا نا شفافی هوا بر رویت هلال ماه اثر می گذارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  45