ساتنا چطور کار می کند / تشریح تصویری نحوه عملکرد

ساتنا و رقیب و همکار آن پایا دوسیستم هستند که در حال حاضر به عنوان جایگزین چک بین بانکی عمل می کنند و در واقع جهت انتقال وجه بین دو بانک غیر همنام را البته سریع تر، دقیق تر و کم خطر تر کرده اند. در این گزارش سیکل کار ساتنا را شرح می دهیم و در گزارش بعدی به سراغ پایا خواهیم رفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بانک دات آی آر ساتنا مخفف (سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی) است، پیشتر شما برای انتقال وجه از بانکی به بانک دیگر مجبور بودید به بانکتان مراجعه کنید وجه نقد دریافت کنید یا چک بین بانکی که ضمن هزینه کارمزد نیاز به اتلاف وقت و حضور در دو شعبه بانک (یعنی شعبه بانک خودتان و بانک مقصد) داشت اما این سامانه مشکلات را برطرف کرده است.

نحوه استفاده از ساتنا

برای استفاده از سامانه ساتنا و انتقال وجه از این طریق باید بعد از ورود به سایت بانکداری اینترنتی بانک تان از منوی خدمات،انواع حواله اینترنتی شروع کنید.

حواله ساتنا برای مبالغ 150 میلیون ریال و بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد،سرعت بالاتری نسبت به سامانه پایا دارد ،در ساعات اداری به صورت برخط (آنلاین) انجام می شود و برای استفاده از آن در مبالغ بالای 50 میلیون ریال حتما" باید بسته امضاء الکترونیک داشته باشید.

اگر حواله ساتنا  در ساعات اداری انجام شود، در همان روز انجام می شود،به عبارتی حسب اعلام بانک مرکزی ج.ا.ا ساعات کار سامانه ساتنا در تمامی بانکها در روزهای شنبه لغایت چهارشنبه از ساعت 8 تا 13 و پنجشنبه ها از ساعت 8 تا 12 تعیین کرده است.و اگر بعد از این ساعات انجام شود، به روز کاری بعد موکول می شود.

در ضمن اگر به هر دلیل (مسدودی حساب مقصد ، اشتباه در درج مشخصات مقصد و نظایر آن) امکان واریز وجه به حساب ذینفع ذکر شده در متن دستور پرداخت وجود نداشته باشد ،‌ بانک وجه مورد انتقال را با کسر کارمزد برگشت وجه ، حداکثر تا پایان روز کاری بعد به حساب دستور دهنده بر می گرداند .

به همین دلیل برای مبالغ بالاتر از 150 میلیون ریال حواله ساتنا  پیشنهاد می گردد چرا که از بستر سریعتری نسبت به پایا برخوردار است.

بعد از انجام عملیات چه می شود؟

فرض کنید آقای احمدی بخواهداز طریق اینترنت بانک اقتصاد نوین به حساب آقای حسینی در بانک کشاورزی وجهی واریز کند نحوه واریز به شکل زیر است.

زمانی که شما در خواست انتقال وجه را از طریق اینترنت بانک خودتان ثبت می کنید بلافاصله در این سامانه پردازش می گردد.

مبادلات به صورت تک به تک و با مبالغ ناخالص به سامانه انتقال داده می شوند و در نهایت مبادلات بدون تاخیر و با همان مبالغ ناخالص مورد تسویه قرار می گیرند. دراین سامانه مشتری صرفا" می تواند حساب خود را بدهکار و حساب ذینفع را بستانکار نماید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  40