۷۵ درصد فقرای جهان حساب بانکی ندارند

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد سه چهارم از فقرای جهان به دلیل در دسترس نبودن بانک‌ها و موانع اداری، بدون داشتن یک حساب بانکی زندگی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، یک مطالعه که در سال 2011 انجام گرفت و طی آن 150 هزار بزرگسال که در 148 کشور زندگی می کردند تحت بررسی قرار گرفتند، نشان داد بیش از 75 درصد از بزرگسالانی که کمتر از دو دلار در روز درآمد دارند حساب بانکی ندارند یا از یک موسسه مالی رسمی استفاده نمی کنند.

از میان 70 هزار اظهار پاسخ دهنده ای که حساب بانکی نداشتند، 65 درصد به نداشتن پول کافی به عنوان یکی از دلایل اصلی اشاره کردند.

در بین مناطق مورد بررسی، مردم در خاورمیانه و آفریقای شمالی بیشترین دشواری را داشتند و تنها 18 درصد اظهار کردند حساب بانکی دارند. در اقتصادهای پردرآمد، از هر 10 بزرگسال 9 نفر در یک موسسه مالی رسمی حساب بانکی دارند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، حساب بانکی نداشتن به نابرابری‌ها مربوط می شود. 20 درصد از ثروتمندترین افراد در کشورهای در حال توسعه دو برابر 20 درصد از فقیرترین مردم این کشورها احتمال دارد حساب بانکی داشته باشند.

همچنین در اقتصادهای در حال توسعه تنها 37 درصد از زنان در مقایسه با 46 درصد از مردان حساب بانکی دارند. حساب بانکی به بالا بردن فرصت‌های اقتصادی فقیران کمک می کند زیرا پس انداز و استقراض آنها را قادر می سازد کسب و کار جدیدی را شروع کنند یا در آموزش سرمایه گذاری کنند. در عوض این افراد اغلب به وام دهندگانی اتکا می کنند که بهره بالایی از آنها طلب می کنند.

بانکداری موبایل یک گزینه محبوب به جای وام دهندگان پول برای مردم محروم بویژه در جنوب صحرای آفریقا است. سیستم مبادله پول از طریق تلفن‌های همراه مردم این منطقه را قادر می سازد صورتحساب‌های خود را پرداخت کنند یا بدون نیاز به جابجایی یا ایجاد یک حساب بانکی، سپرده گزاری کنند.

فقیرترین مردم جهان در جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند. در این منطقه تقریبا 70 درصد از بزرگسالان کمتر از دو دلار در روز درآمد دارند. در آسیای جنوبی تقریبا 60 درصد مردم و در خاورمیانه و آفریقای شمالی 50 درصد از مردم با کمتر از دو دلار در روز زندگی می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  −  73  =