خوش بینی کارشناسان طلا به بدبینی تبدیل شد

کاهش بی‌وقفه طلا موجب عقب نشینی شدید دیدگاه‌های خوش بینانه نسبت به دورنمای این فلز گرانبها شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اقتصاددانان موسسه تحقیقاتی "کپیتال اکونومیکس" لندن در اکتبر سال 2011 پیش بینی کرده بودند هر اونس طلا امسال به 2500 دلار می‌رسد و در ماه آوریل نیز همچنان صعود قیمت هر اونس این فلز به دو هزار دلار را منتفی نکرده بودند اما سرانجام از نظر خوش بینانه‌شان عقب نشستند.

جولیان جزوپ و راس استراچان، کارشناسان "کپیتال اکونومیکس" در نامه‌ای به مشتریان موسسه با اقرار به این اشتباه اظهار کردند: هیچ کس نمی‌تواند همیشه پیش بینی درستی داشته باشد اما ما پیش بینی‌های خوش بینانه نسبت به طلا را به مدت طولانی حفظ کردیم. این کارشناسان از اینکه نتوانستند سقوط اخیر طلا به 1200 دلار را پیش بینی کنند، ابراز تاسف کردند.

طلا در ساعات پایانی معاملات روز جمعه اندکی از سقوطش را جبران کرد اما همچنان 25 درصد کاهش قیمت طی سه ماهه دوم را نشان داد که شدیدترین کاهش سه ماهه از سال 1971 به شمار می‌رود. سقوط قیمت طلا پس از اظهارات اخیر بن برنانکه، رییس بانک مرکزی آمریکا در مورد احتمال کاهش روند خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه تشدید شده است.

بر اساس گزارش "کپیتال اکونومیکس"، عوامل سنتی تقاضا برای طلا طی چند ماه گذشته ضعیف یا معکوس شده‌اند. کاهش انتظارات تورم به همراه افزایش اعتماد سرمایه‌گذار، صعود ارزش دلار و بازده بالاتر اوراق قرضه همگی جذابیت طلا به عنوان یک کالای سرمایه گذاری را کاهش داده‌اند. به علاوه کاهش تقاضای فیزیکی از سوی اقتصادهای نوظهوری مانند چین و هند نیز برای این فلز زرد گران تمام شده است. بنابراین قابل درک است که نظر کلی کاملا منفی باشد.

به گزارش وال استریت ژورنال، اما این موسسه تنها خوش بینی نبوده که از سقوط اخیر قیمت طلا غافلگیر شده است. دویچه بانک و بانک آمریکا نیز در سپتامبر قیمت هر اونس طلا را دو هزار دلار پیش بینی کرده بودند و با تداوم روند نزولی طلا، به همراه گولدمن به کمتر کردن قیمت مورد پیش بینی برای این فلز ادامه می‌دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1