رشد ۵۳ درصدی پوششهای بیمه‌ای صندوق ضمانت صادرات در سال ۹۱

رییس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت:طی سال 91 مجموع پوششهای این صندوق بالغ بر 24 هزارو 347 میلیارد ریال بود ودر سال 90این میزان 15 هزارو 895 میلیارد ریال بود که نمایانگر رشد 53 درصدی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از شاتا؛‌ طاهر شه حامد با اعلام این خبر، اظهارداشت: طی سال 90 مجموع پوششهای صادراتی صندوق ضمانت صادرات ایران از یک میلیارد و 400میلیون دلاربا ضریب پوشش صادراتی ( 4 درصدی) در سال 91 به یک میلیارد و 500 میلیون دلار (4.2 درصدی) رسیده است.

شه حامد در بیان عملکرد سال قبل این صندوق در ادامه گفت: طی سال گذشته در تعداد صدور بیمه نامه های میان وبلند مدت با رشد 81 درصدی  و ضمانت نام های بانکی با رشد 128 درصدی نسبت به مدت مشابه خود در سال 90 روبرو بودیم .

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات در ادامه با اشاره به اینکه میزان حق بیمه کارفرما از 229 میلیارد ریال سال 90به 537میلیارد ریال رسید که رشد 56درصدی را گواه است. خاطرنشان کرد : طی سال 91 به دلیل نوسانات شدید ارز و رسالت ضربه گیر بودن این صندوق در قبال تحریم های خارجی بالغ بر 2 هزارو 283 میلیارد  ریال خسارت  صادرات کنندگان راپرداخت کردیم که این میزان در سال 90 تنها 541 میلیون دلار بودکه حاکیت از رشد 322 درصدی دارد.

وی درتوضیح این مطلب، افزود : طی سال 91 ضریب کل خسارات پرداختی صندوق ضمانت صادرات ایران 150 درصد  و ضریب خسارت خالص آن نیز نسبت به سال 90 80 درصد رشد داشته است.
به گفته شه حامد ؛ از میزان خسارات پرداختی صندوق ضمانت صادرات ایران طی سال گذشته 77 درصد مربوط به ضمانت نامه ها و 23 درصد مابقی به بیمه نامه ها تعلق داشته است.

وی تصریح کرد: در این مدت بالغ بر 85 درصد پوششهای بیمه ای به گروه ریسکهای 6 و 7 و مابقی 15 درصد به گروه  ریسکهای یک تا پنج تعلق داشته است.

شه حامد در توضیح این مطلب ، یادآور شد : همچنین طی سال 91 بیش از 83 درصد پوششهای بیمه ای این  صندوق به قاره آسیا 17 درصد مابقی به سایر قاره ها تعلق داشته است .

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات  با بیان اینکه 70 درصد ضمانت نامه های این صندوق ریالی و 30 درصد ریالی است، افزود : طی سال گذشته عمده کشورهای هدف پوششی این صندوق شامل تاجیکستان ، ارمنستان، عراق ، پاکستان و افغانستان بوده است.

وی در ادامه یادآور شد:  طی سال 91 علی رغم فشارهای تحریم دنیای غرب  که به صادرات کشور نیز بی تاثیر نبود؛ بطوریکه در این مدت ارزش صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی بیش از33میلیارد دلار بود .

به گفته شه حامد ؛ طی سال گذشته 5 کشورعمده هدف صادراتی که 66 درصادرات  کشورمان راتشکیل داده است در قاره آسیا واقع شده اند که شامل کشورهای عراق با حجم 6 میلیارد و 200 میلیون دلار، چین5 میلیارد و 500میلیون دلار، افغانستان 2میلیارد و 90 میلیون دلار، هند 2 میلیارد و 600 میلیون دلار و امارات 4 میلیارد و 200 میلیون دلار است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در ادامه خاطر نشان کرد :  طی سال گذشته بانکهای دی، اقتصاد نوین ، پاسارگاد و شهر  همچنین استانهای تهران، فارس، کرمان، خراسان رضوی ومازندران  بیشترین حجم همکاری را با  صندوق ضمانت صادرات داشته اند.

شه حامد در ادامه  با بیان اینکه  این صندوق در سال جاری افزایش  سرمایه خواهد داشت ، افزود :  هدفگذاری اولیه این صندوق سرمایه 700میلیون دلاری است که با احتساب  100 میلیون دلار ذخیره قبلی و200میلیون دلار اضافه شده هم اکنون این صندوق با 300میلیون دلار اداره  می شود که  انتظار می رود دردولت جدید این میزان به 500 میلیون دلار برسدهمچنین طیسال گذشته رشد 200میلیون دلاری سرمایه این صندوق راشاهد بودیم.

وی در بیان عملکرد سال گذشته این صندوق خبر از فعال سازی دو محصول جدید یکی «‌بیمه نامه پوشش ریسک مطالبه غیر منصفانه ضمانت حسن انجام کار» و دیگری « بیمه نامه بلا اثرشدن قرارداد صادراتی برای پوشش ریسک تولید صادرات محور» داد.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات در ادامه گفت: در سال 91 علاوه بر صدور ضمانت نامه های بانکی برای صدور خدمات فنی و مهندسی برای مناقصات داخلی آن را در مناقصات بین المللی تسری داده و از حیث نسبت به سال 90 رشد 128 درصدی داشته ایم.

شه حامد در ادامه یادآور شد: « صنعت سیمان» که در سال 1394 به 20 میلیون تن تولید می رسد و کاشی و سرامیک که با داشتن 650 میلیون متر مربع ظرفیت و 450 میلیون متر مربع تولیدفعلی ما چهارمین تولید کننده و هشتمین صادر کننده این محصول در دنیا هستیم از سال گذشته تا کنون این صندوق با مطالعات بر روی این کالاهای استرتژیک برای صادرات این کالاهای استرتژیک  اندیشده است.

وی در با اشاره به عملکرد این صندوق طی 4 ساله دولت دهم گفت: در این مدت بالغ بر 6 میلیارد و 815 میلیون دلار پوشش اعتبار صادراتی داشتیم همچنین در این مدت به میزان 140 میلیون دلار خسارت به صادرات کنندگان پرداخت کرده ایم .

شه حامد گفت: طی دولت دهم صندوق ضمانت صادرات با سرمایه 70 میلیون دلاری بیش از 2 برابر خسارت پرداخت کرده و در این  میان سهم صنعت ومعدن 47 درصد پوشش های صندوق بدون احتساب خدمات فنی ومهندسی بوده  است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1