صندوق ضمانت صادرات برنامه‌ای برای اجرای بیمه نوسانات نرخ ارز ندارد

با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز در سال گذشته صندوق ضمانت صادرات اعلام کرد که برنامه‌ای برای اجرای بیمه نوسانات نرخ ارز ندارد و براساس برنامه پنجم پوشش نوسانات ارزی بر عهده بیمه مرکزی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا شهرامی، مدیر کل مدیریت ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران درباره آخرین وضعیت بیمه نوسانات نرخ ارز با توجه به نوسانات نرخ ارز طی ماه‌های اخیر گفت: تا پیش از نوسانات شدید نرخ ارز مدلی را از سوی صندوق ضمانت صادرات طراحی کردیم که عملی نشد.

وی ادامه داد: براساس این مدل تا 10 درصد از نوسانات نرخ ارز را به صورت فرانشیز خود صادرکننده پرداخت می‌کند، تا 25 درصد تحت پوشش صندوق است و بیش از 25 درصد از پوشش صندوق خارج می شود.

او با بیان این‌که صندوق برای اجرای این مصوبه نیازمند منابع کافی بوده ولی به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی صندوق نتوانست آیین نامه خود را اجرایی کند بیان کرد: پذیرفتن ریسک نوسانات ارزی بدین معنی بود که صندوق بانک مرکزی را بیمه کند ولی مهمترین وظیفه صندوق بیمه کردن فعالیت‌های تجاری در بازار است.

به گفته مدیر کل مدیریت ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران، به طور قطعی یکی از وظایف صندوق حمایت از صادرات است ولی باید منتظر ثبات در بازار ارز باشیم و تا زمانی که سیاست‌های ارزی در دولت ثابت نشود نمی‌توانیم خدماتی را در بحث پوشش بیمه نوسانات ارزی ارائه کنیم.

وی با تاکید بر این‌که برای اجرای بیمه نوسانات ارزی 50 میلیون دلار سرمایه از بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم ولی فعلا این اتفاق رخ نداده است خاطرنشان کرد: همچنین در برنامه پنجم توسعه مشخص شده که بیمه پوشش نوسانات ارزی به عهده بیمه مرکزی است نه صندوق ضمانت صادرات.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1