نحوه پوشش نوسانات نرخ ارز/ تقاضای ۵۰ میلیون دلار از بانک مرکزی

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نحوه پوشش نوسانات نرخ ارز را تشریح کرد و گفت: پس از ثبات نرخ ارز می توان با همکاری بانک مرکزی پوشش نوسانات نرخ ارز را صورت داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، شه حامد در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از فعالیت های صندوق ضمانت صادرات ایران برای پوشش نوسانات نرخ ارز خبر داد و گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران تلاش زیادی برای راه اندازی پوشش نوسانات نرخ ارز با بانک مرکزی داشته است که متاسفانه به نتیجه لازم نرسیده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت  صادرات ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر افزود: تا پیش از اینکه نوسانات نرخ ارز تشدید شود یک مدل مشخص برای پوشش نوسانات نرخ ارز وجود داشت به این صورت که 10 درصد ریسک ارزی به صورت فرانشیز به صادرکننده منتقل می شد و 25 درصد را نیز صندوق پوشش ریسک می داد اما بعد از نوسانات صندوق برای پوشش نیازمند این بود که  با بانک مرکزی تعاملات لازم را داشته باشد تا پوشش ریسک را صورت دهد که البته این امر مستلزم تامین منابع  مالی لازم از سمت بانک مرکزی نیز بود.

وی تصریح کرد: بعد از ثبات نرخ ارز که امیدواریم اتفاق افتد باز هم می توان پوشش نوسانات نرخ ارز را صورت داد اما به شرط اینکه بانک مرکزی مجدد همکاری لازم را به عمل آورد.

به گفته شه حامد برای پوشش نوسانات نرخ ارز تقاضای 50 میلیون دلار را از بانک مرکزی داشتیم که متاسفانه این تقاضا تا کنون بی پاسخ مانده است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم تحریم های بین المللی کشور توانست در حوزه صادرات غیرنفتی از توفیق مناسبی برخوردار باشد به نحوی که صادرات غیرنفتی در سال گذشته بدون احتساب میعانات گازی به 33 میلیارد دلار رسید که در این میان 5 کشور هدف صادراتی این بانک 66 درصد صادرات را به خود اختصاص دادند که صندوق ضمانت صادرات ایران نیز به تناسب پوشش صادرات مذکور را پذیرفته است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: پوشش صادرات از 14 درصد در سال 90 به 14.3 درصد در سال 91 رسیده است که البته صندوق نیز بی تاثیر از تحریم ها نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده صادرات کشور به قاره آسیا است که بر این اساس پوشش نوسانات صندوق ضمانت صادرات ایران نیز به این قاره نسبت به سایر قاره ها بیشتر است.

شه حامد در ادامه از فعالیت های صندوق ضمانت صادرات ایران در کشورهای پرریسک خبر داد و گفت:  علیرغم فعالیت های گسترده و حضور بین المللی صندوق ضمانت صادرات ایران اما آمریکا و اسرائیل تلاش داشتند تا فعالیت های ما را محدود کنند که خوشبختانه چنین نتیجه ای حاصل نشد و ما به خوبی توانستیم حضور خود را در کشورها و سازمان های بین المللی ادامه دهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

76  −    =  67