تعداد خودپردازها و کارتخوانهای منصوبه در حد مطلوب /راه انداری سامانه جامع نظارت اطلاعات کارتی «سناک»/طراحی پورتال جامع بانکی

دبیرکل بانک مرکزی در سومین بخش گزارش/گفتگوی خود خبر داد:

سهم زیر 10 درصد تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروش در سال 1387، تنها ظرف 3سال به بیش از30 درصد رسید. با توجه به تحولات سال 1391 و ایجاد شاپرک، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که این سهم احتمالاً تا پایان سال 1392 به حدود نیمی از تراکنش‌ها برسد.

/سامانه جامع نظارت اطلاعات کارتی «سناک» به منظور گسترش پوشش نظارتی بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها و دریافت اطلاعات شبکه بانکی و تولید گزارش‌های مدیریتی راه‌اندازی شد./پورتال جامع بانکی به منظور برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات به صورت مجازی طراحی شد،

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک وضعیت ابزارها و تجهیزات بانکداری الکترونیک، بیانگر گذر از دوران رشد سریع و ورود به دوران شکوفایی است ;با توجه به حدود 22 هزار شعبه بانکی و2 میلیون واحد صنفی، میزان نصب خودپردازها و پایانه فروش‌های فروش و شعب به حد نهایی خود نزدیک شده است .سومین بخش از گزارش  محمود احمدی درباره بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت را با هممی خوانیم:

(بخش اول را اینجا و بخش دوم گفتگو با محمود احمدی را اینجا ببنید)

************************************

میزان نصب خودپردازها و پایانه فروش‌های فروش و شعب به حد نهایی خود

سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی همچنین می گوید: پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تقریبا" تمامی شهروندان از خدمات کارت بانکی بهره‌مند شده‌اند و با توجه به حدود 22 هزار شعبه بانکی و2 میلیون واحد صنفی، میزان نصب خودپردازها و پایانه فروش‌های فروش و شعب به حد نهایی خود نزدیک شده است .

دبیرکل بانک مرکزی در ادامه افزود: رشد چشمگیر صدور کارت اعتباری در سال 1389 با رشدی ملایم تری نسبت به سال 1390 ادامه یافت، لکن سهم این کارت‌ها در ترکیب کارت‌های صادره کشور همچنان اندک است.

نسبت تراکنش های روی کارتخوان و خودپرداز

وی با بیان این که رشد سریع نصب پایانه‌های فروش در 2 سال گذشته اثر خود را در سال 90 به خوبی نشان داد، تصریح کرد: سهم زیر 10 درصد تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروش در سال 1387، تنها ظرف 3سال به بیش از30 درصد رسید. با توجه به تحولات سال 1391 و ایجاد شاپرک، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که این سهم احتمالاً تا پایان سال 1391 به حدود نیمی از تراکنش‌ها برسد.

احمدی افزود: همان گونه که در مصاحبه‌ی قبلی به آن اشاره شد، با توجه به لزوم ساماندهی پایانه‌های فروش الکترونیکی در نظام بانکی کشور و در چارچوب مصوبة شورای پول و اعتبار و مقارن با فرا رسیدن دهة مبارک فجر سال1390شبکة الکترونیکی پرداخت کارتی «شاپرک» ایجاد گردید. با ظرفیت سازی شاپرک‌، بانک مرکزی موفق به پشتیبانی و مدیریت 28 میلیون تراکنش در روز پرداخت عیدانه و 31 میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه اسفند 1391 شد.

تغییر رویکرد نظارتی بانک مرکزی به نظارت داده‌محور و الکترونیکی
دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به این که باتوجه به تغییر رویکرد نظارتی بانک مرکزی به نظارت داده‌محور و الکترونیکی، با تصویب «دستورالعمل شفافیت و تجمیع اطلاعات بانکی» ، گام مهمی در این راستا برداشته شد، تصریح کرد: لزوم حفظ منافع سپرده‌گذاران از یکسو و حفاظت از دسترسی غیرمجاز و غیرایمن به اطلاعات و داده‌های بانکی مشتریان از سوی دیگر، موجبات پیش‌بینی و راه‌اندازی نظام مدیریت امنیت داده‌ها «نماد» بانکی را فراهم نمود.

وی خاطرنشان کرد: به‌منظور ‌یکپارچه‌سازی و توسعه خدمات الکترونیکی‌مالی، الکترونیکی نمودن دریافت‌ها و پرداخت‌های دولتی و خزانه کل کشور، ایجاد ارتباط و اتصال بین تمامی سامانه‌های بانکی با رویکرد دستیابی به بهره‌وری عملیاتی و توسعه‌پذیری زیرساخت‌های تسویه، سامانه بانکداری یکپارچه مرکزی «¬نسیم¬» با قابلیت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) و با استفاده از تکنولوژی بانکداری متمرکز الکترونیکی در بهمن‌ماه سال 1390 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

فرآیند پاسخگویی رفع «مغایرت»

احمدی با بیان این که در راستای تحول در راهبردها و شیوه‌های خدمات‌رسانی به مشتریان و به منظور تسهیل در فرآیند پاسخگویی رفع «مغایرت» خدمات شتاب، میز امداد شتاب (Help Desk) در شهریور ماه سال 1390 معرفی و بهره‌برداری شد، اضافه نمود: طراحی پروژه خزانه مرکزی سامانه تابا «CSD» به منظور راه‌اندازی فاز دوم سامانه تابا و ارائه اوراق بهادار الکترونیکی به مردم و مشتریان بانک‌ها نیز عملیاتی شده است.

این مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که توسعه ارتباطات بین‌المللی مرکز «شتاب» به منظور پذیرش کارت‌های بین‌المللی در داخل کشور انجام گرفت، اضافه نمود:توسعه ارتباطات بین‌المللی از طریق طرح پیشنهادی ایجاد «شبکه پرداخت منطقه‌ای» با قابلیت انتقال وجوه از طریق کارت و حساب مشتریان شبکه بانکی کشور نیز مد نظر قرار گرفت .

سناک و پورتال جامع بانکی

وی مکانیزه نمودن فرایند صدور اسناد تسویه و رفع مغایرت‌‌های شتابی ‌را منجر به افزایش سرعت کار و کاهش ضریب اشتباهات نیروی انسانی در ورود دستی اطلاعات خواند و تصریح نمود: سامانه جامع نظارت اطلاعات کارتی «سناک» به منظور گسترش پوشش نظارتی بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها و دریافت اطلاعات شبکه بانکی و تولید گزارش‌های مدیریتی راه‌اندازی شد.

دبیرکل بانک مرکزی ضمن اشاره به این که پورتال جامع بانکی به منظور برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات به صورت مجازی طراحی شد، افزود: ‌سامانه مدیریت مجوزها به منظور افزایش،تسهیل عملیات و انجام دستور برداشت‌های مستقیم به صورت خودکار در مرکز پایا راه‌اندازی گردید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  ⁄    =  11