از اینترنت آزاد تا سیاه‌چاله‌های اینترنتی

«دسترسی شما به تارنمای مورد نظر امکان پذیر نیست.» آغازی برای اینکه به کاربر اطلاع دهد که نمی‌تواند به درگاه مورد نظر دسترسی داشته باشد. اما وضعیت فیلترینگ و دسترسی کاربران به شبکه جهانی در سایر نقاط دنیا چگونه است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا  تقریبا در اکثر کشورهای دنیا بحث فیلترینگ اعمال می‌شود اما حد و حدود این مبحث در هر کشور با توجه به خط مشی آن متغییر است.

در بعضی از کشورهای دنیا که اکثر آنها شامل کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین هستند مبحثی به نام فیلترینگ وجود ندارد. اما در کشورهایی همچون آمریکا فیلترینگ بصورت نامحسوس و بسیار کمرنگ اعمال می‌شود. تقریبا اکثر کشورهای جهان در محدوده‌ی اعمال این نوع فیلترینگ‌ها قرار می‌گیرند.

روسیه، استرالیا و ترکیه از جمله کشورهایی به حساب می‌آیند که بحث فیلترینگ در آنها بصورت شدیدتری اعمال می‌شود. در روسیه و استرالیا این فیلترینگ بیشتر روی سایت‌هایی با مضمون غیراخلاقی متمرکز شده است.

اما در این بین کشورهایی همچون چین، عربستان سعودی و کره‌ی شمالی به چشم می‌خورند که جزو سیاه‌چاله‌های اینترنتی به حساب می‌آیند. سیاه‌چاله‌های اینترنتی کشورهایی هستند که در آنها شدیدترین نوع فیلترینگ اعمال می‌شود.

بر اساس اطلاعات تارنمای پیوندها، در جوامع شرقی و مذهبی فیلترینگ فراتر از موارد فوق است و نظارت شدید بر اشاعه افکار و عقاید سیاسی در شبکه جهانی را نیز شامل می شود.

بر اساس تصویری که سازمان گزارشگران بدون مرز تهیه کرده و نشان دهنده وضعیت فیلترینگ در سطح جهان است؛‌ نواحی آبی بدون فیلترینگ، نواحی زرد فیلترینگ بصورت کمرنگ، نواحی قرمز فیلترینگ بصورت شدید و نواحی خاکستری سیاه‌چاله‌های اینترنت را نشان می‌دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2