بازخوانی وعده های اقتصادی حسن روحانی

حسن روحانی در دوران رقابت برای نشستن بر مسند ریاست دولت یازدهم، وعده های اقتصادی زیادی را به مردم داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرانلاین بالا گرفتن کلید جلوی دوربین و اعلام شعار انتخاباتی اش با استفاده از آن کلید معروف است. حسن روحانی در پایان نخستین برنامه انتخاباتی تلویزیونی خود، جلوی دوربین یک کلید را در دست خود بالا گرفت و گفت: "من می‌خواهم بگویم همه چیز با تدبیر و امید و با کلید تدبیر حل خواهد شد. شما بدانید (با این کلید) مسئله هسته‌ای و تحریم‌ها هم حل خواهد شد و رونق اقتصادی هم ایجاد خواهد شد."

آن روزها کمتر کسی حدس می زد که تنها کاندیدای روحانی انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم با بیش از 50 درصد آرای کل گوی سبقت را از دیگر رقبا برباید و بر صندلی ریاست دولت آینده تکیه بزند.

حسن روحانی در دوران رقابت برای نشستن بر مسند ریاست دولت یازدهم وعده های اقتصادی زیادی را به مردم داده است.

 به گفته او، برنامه‌های اقتصادی وسیعی از سوی دولت تدبیر و امید طراحی شده که با اجرای آنها می‌توان کشور را به سرعت از بحران موجود خارج کرد.

رئیس جمهور منتخب مردم در سیاست‌های کلی اقتصادی خود بر دو راهبرد تاکید دارد راهبرد «تولید ثروت ملی» و سپس راهبرد «توزیع عادلانه ثروت ملی» چرا که اگر در کشور ثروت ملی تولید نشود، باید فقر توزیع شود.

وی معتقد است:  اساس اقتصاد دولت تدبیر و امید این است که به مردم آرامش دهد و در بخش اقتصاد نگرانی را بردارد، تا مردم درباره کالاهای اساسی نگران نباشند؛ دولت تدبیر و امید دنبال این است که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند و آنچنان مردم از لحاظ درآمد سرشار در اختیار مردم قرار بگیرد که مردم اصلا به 45 هزار تومان یارانه نیاز نداشته و زندگی خوبی داشته و همه افراد شاغل باشند.

وعده اصلی حسن روحانی را می توان در این نکته جستجو کرد:" مردم در همان 2 ماه اول دولت تدبیر و امید آثار کارهای انجام‌شده را می‌بینند. برای از پیشِ‌روی برداشتن مشکلات اقتصادی برنامه یک‌ماهه، 3ماهه، یک‌ساله و 4ساله در نظر گرفته‌ایم."

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه در خانه و در خانواده صدقه گرفتن افتخار نیست وعده داده است: "کاری می‌کنم که دولت به سمت مردم دست دراز کند نه اینکه مردم به سوی دولت  دست دراز کند."

وعده های اقتصادی حسن روحانی را در ادامه می خوانید:

*اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه ما و به خصوص نسل جوان، جزو برنامه‌های دولت "تدبیر و امید" است.

* سازمان‌هایی که تعطیل شده‌اند بویژه سازمان مدیریت را احیا کنیم.

* دولت باید به صورت فراجناحی اداره شود و معنای جناح واحد آن است که نیمی از فعالان و مدیران جامعه را کنار بگذاریم و ضرر بزرگی به جامعه متحمل خواهد شد.

* در بحث عدالت اجتماعی باید مسئله حمایت از محرومان را در اولویت خود قرار دهیم.

* باید مسئله اقشاری مانند کارگران که حقوق  ثابت دارند را مورد توجه قرار دهیم.

* در حال حاضر مسئله بیکاری در میان زنان خیلی زیاد است و 66 درصد افراد بین 20 تا 29 سال امروز جزو افرادی هستند که بیکار هستند .

* اگر بتوانیم رونق اقتصادی را درست کنیم، بحث بیکاری هم حل می‌شود. امروز حداقل 3 میلیون و 300 هزار بیکار در کشور وجود دارد.

* "دولت تدبیر و امید" در اولین قدم، تلاش می‌کند که محیط کسب و کار را به طور دائم بهبود بخشیده و البته برای کوتاه مدت هم بسته‌های تشویقی ویژه‌ای خواهیم داشت که با اجرای آن می‌توان در کوتاه مدت این حرکت را در جامعه به سرانجام رساند.

* یارانه باید هدفمند بشود، اما سئوال این است که قرار شد یارانه هدفمند بشود، هدفمندی یارانه‌ها خیلی هدف قشنگی است و مجلس از زمان برنامه دوم و سوم به دنبال اجرای هدفمندی بود و الحمدالله قدم اول هدفمندی یارانه‌ها ولو ناقص، اجرا شد.  اما برای ادامه آن باید کاری کنیم و قانون را به دقت اجرا و نواقص گذشته را جبران کنیم. اشکالات قبلی را رفع کنیم و من معتقدم که در کنار این یارانه نقدی، ما نیاز به یارانه کالایی دارم.

*یارانه افرادی که دارای حقوق ثابت هستند مثل کارگران و کارمندان باید تقویت شود. پیشنهاد دولت  یازدهم ارائه  یارانه کالایی به مردم است تا مردم نسبت به تامین کالاهای اساسی تضمین لازم را داشته باشند.

*در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی، یارانه‌کالایی برای کالاهای اساسی داده خواهد شد تا قشرهایی که دهک‌های پایین و آنهایی که بیشتر در فشارند، دغدغه نداشته باشند.

* مردم در همان 2 ماه اول دولت تدبیر و امید آثار کارهای انجام‌شده را می‌بینند. برای از پیشِ‌روی برداشتن مشکلات اقتصادی برنامه یک‌ماهه، 3ماهه، یک‌ساله و 4ساله در نظر گرفته‌ایم.

* پول نفت به جای آنکه خرج روزانه دولت را تأمین کند، باید سرمایه گذاری شود.

* اگر نفت را صادر کنیم و درآمد آن را به سرمایه گذاری‌های مولدی از جمله؛ توسعه کشاورزی و منابع آب و همچنین اصلاح خاک تبدیل و صنایع مادر و غیر مادر ایجاد کنیم، تولید بالا می‌رود و در کنار آن اشتغال نیز درست می‌شود.

* اگر نفت را استخراج و تبدیل به انواع فرآورده کنیم و بفروشیم ارزش آن چند برابر خواهد بود اما اگر به صورت خام صادر شود حتی گاهی یک دهم قیمت آن نیز در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

* راه مهم برای حل مشکلات تحریم نفتی مذاکره با غرب است.

* مهم‌ترین اولویت‌های نفتی دولت تدبیر و امید تکمیل پروژه پارس جنوبی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄  10  =