نظر روسیه درباره بیانیه ۱+۵ درمورد ایران

در بیانیه 1+5 که در اجلاس شورای حکام به پیشنهاد چین صادر شد، تاکید می شود که تولید سلاح هسته‌یی در ایران برای جامعه جهانی غیر قابل قبول است. این گروه روز چهارشنبه ایران را به تعامل فوری و واقعی با آژانس و تدوین سندی برای تامین دسترسی بازرسان به اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ی ایران فرا خواند.

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران در برنامه هسته‌یی از خط قرمز عبور نکرده اما افزایش فعالیت‌های هسته‌یی این کشور باعث نگرانی است.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر وارونکوف، نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در گفت‌وگویی با خبرگزاری نووستی درباره بیانیه مشترک گروه موسوم به "1+5"، متشکل از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، گفت این بیانیه که باید از تلاش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حصول توافق در مورد اساسی برای دریافت اطلاعات در رابطه با برنامه هسته‌یی ایران حمایت کند، مهم ترین نتیجه مباحث در خصوص این مساله است.

این دیپلمات روسی اظهار کرد که اگرچه ایران در برنامه هسته‌یی خود از "خطوط قرمز عبور نکرده"، افزایش فعالیت این کشور در زمینه هسته‌یی و ازجمله ساختن سانتریفیوژهای جدید، نصب آنها در سایت‌های فردو و نطنز و کارها در تاسیسات اراک به منزله نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و باعث نگرانی است.

بنا بر این گزارش، در بیانیه "1+5" که در اجلاس شورای حکام به پیشنهاد چین صادر شد، تاکید می شود که تولید سلاح هسته‌یی در ایران برای جامعه جهانی غیر قابل قبول است. این گروه روز چهارشنبه ایران را به تعامل "فوری و واقعی" با آژانس و تدوین سندی برای تامین دسترسی بازرسان به اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ی ایران فرا خواند.

در این بیانیه همچنین از این که 10 دور مذاکرات میان ایران و آژانس نتیجه مطلوبی نداشته ابراز نگرانی شده است.

آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان اجرای "کامل وفوری" تعهدات ایران طبق قطعنامه های شورای امنیت در رابطه با برنامه هسته‌یی و ارایه تمامی اطلاعات لازم به آژانس را خواستار شدند.

در این بیانیه گفته می‌شود که آژانس "باید نقش مهمی را در برقراری اعتماد بین المللی به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌یی ایران ایفا کند".

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  30