کاهش سرانه اسکناس در کشور

علیرغم کاهش سرانه اسکناس در کشور هنوز فاصله زیادی با استانداردها داریم به همین دلیل یکی از برنامه‌های ما چاپ و توزیع اسکناس‌های درشت‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بهزاد قیاسوند – مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی – در گفت‌و‌گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که چرا در خودپردازها تاکید بیشتر بر روی ارائه اسکناس‌های درشت تر است؟ گفت: میزان خدمات دهی خودپردازها زیاد است بنابراین از اسکناس‌های درشت‌تر استفاده می‌شود.

وی گفت: اگر خودپردازها اسکناس ریزتری ارائه دهند تعداد شارژ این دستگاهها بیشتر شده و باعث می‌شود در مواقعی از روز خالی شوند.

وی با بیان این‌که حدود 41 درصد اسکناس‌ها از لحاظ قطعه و برگ اسکناس‌های دو هزار تومانی، پنج هزار تومانی و 10 هزار تومانی است، گفت: ایران چک‌ها از لحاظ مبلغ حدود 54 تا 55 درصد را در زمینه پرداخت‌ها به خود اختصاص داده‌اند و در واقع می‌توان گفت که تکیه اصلی مردم بر روی ایران چک است.

مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی با بیان اینکه به لحاظ برگی حدود 94 تا 95 درصد چاپ به صورت اسکناس و حدود پنج درصد به صورت ایران چک است اظهار کرد: به لحاظ مبلغی، ایران چک حدود 55 درصد را به خود اختصاص می‌دهد و مردم در 60 تا 70 درصد مبادلات خود از ایران چک استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: انتشار اسکناس‌های 100 و 200 ریالی توسط بانک مرکزی دیگر صورت نمی‌گیرد و به جای این دو اسکناس از معادل مسکوک آن استفاده می‌کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  ⁄  35  =