آمارهایی که در بانک مرکزی حبس می‌شوند

بانک مرکزی از سال 90 هنوز وضعیت اقتصادی سال 90 کشور را اعلام نکرده و علاوه بر این سایر متغیرهای پولی و بانکی در بانک مرکزی معطل مانده و در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار نمی‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  فارس یکی از مسئولیت‌های بانک مرکزی هر ساله تهیه گزارش‌های آماری درباره وضعیت اقتصادی و متغیرهای کلان اقتصادی است.

این آمارها خود را در بخش‌های مختلف از جمله رشد تولید ناخالص داخلی، ارزش‌افزوده بخش‌های مختلف، حجم تسهیلات پرداختی، حجم نقدینگی، رشد پایه پولی و چند مولفه دیگر نشان می‌دهد.

اما به نظر می‌رسد، مدتی است این وظیفه بانک مرکزی مورد غفلت واقع شده و بعد از گذشت 14 ماه از سال 90 هنوز رشد اقتصادی این سال و گزارش کامل آن منتشر نشده است.

البته این مساله سوژه تکراری چند سال اخیر بوده و آن‌قدر از «سال کم رشد» فاصله گرفته می‌شود، تا اثرگذاری منفی آن در افکار عمومی و رسانه‌ها به حداقل برسد.

این حربه نخ نما، این بار هم رخ داده، چرا که با توضیحات دبیر همایش پولی و ارزی بانک مرکزی سخنرانی معاون اقتصادی را رونمایی از وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرده بود که مهمترین مشخصه برای ترسیم وضعیت اقتصادی کشور روند رشد تولید ناخالص داخلی کشور است.

اصغر ابوالحسنی معاون اقتصادی بانک مرکزی در این همایش در بخش‌های مختلف آمارهایی ارائه داد، اما نه آنچه مورد انتظار بود. آمارهایی در حد رشد پایه پولی، اجزای پایه پولی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، بدهی بخش دولتی به بانک‌ها ارائه شد.

گذشت 14 ماه از سال 90 و اعلام نشدن شاخص‌های 12 ماهه این سال و سپری شدن بیش از 2 ماه از سال 91 و مشخص نشدن هیچ یک از متغیرهای کلیدی بانکی و اقتصادی، نشان از مسائلی است که طرح آن در برهه کنونی مقدور نیست.

بانک مرکزی باید این نکته را گوشزد کرد که همین مسائل و اقدامات بود که فکر تغییر مرجع رسمی نرخ تورم در مجلس کلید خورد. ممکن است غفلت از اعلام نرخ‌های رشد و وقفه‌های پی‌در‌پی، مرجعیت بانک مرکزی در محاسبه نرخ رشد و سایر متغیرهای کلیدی را خدشه‌دار کرده و دیری نپاید که این را هم از دست بانک مرکزی بگیرند.

مطمئنا تا این لحظه بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی و همه جزئیات وضعیت اقتصادی کشور در سال 90، متغیرهای پولی و بانکی و میزان تسهیلات پرداختی تا ماه گذشته به طور کامل در اختیار دارد، اما از انتشار آن خودداری می‌کند.

طبق این پدیده تکراری هر گاه رشدها مناسب نیست وقفه‌ها در انتشار آمار از یک سال هم عبور می‌کند و اگر عملکرد مناسب بود، همه آنها بر سر دست گرفته شده و در هر برنامه و همایشی با ذکر جزئیات برای عموم رسانه‌ها و مردم شرح داده می‌شود.

دیگر نیازی به کنکاش در علل این اقدامات نیست. تنها راه این است که مدتی صبر کنیم، تا این چند روز هم بگذرد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  8  =  14