دلایل تحویل زود هنگام سکه های پیش فروشی

بهمنی تشریح کرد

محمود بهمنی در جمع خبرنگاران افزود: فردی که سکه را به نرخ یک میلیون و 250 هزار تومان پیش خرید کرده با احتساب 70 هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده باید برای یک سکه تمام یک میلیون و 325 هزار تومان پرداخت کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک وی خاطرنشان کرد: با این نرخ، اگر این فرد بخواهد سکه خود را در بازار به فروش برساند ضرر خواهد کرد؛ بنابراین اعلام کردیم که این افراد در این مرحله نیز می توانند از تحویل سکه های خود انصراف دهند.

بهمنی با اشاره به نرخ طلا در بازارهای جهانی در روز پنج شنبه گذشته که در حدود 1348 دلار در هر اونس بود، گفت: پیش بینی می شود قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش یابد و بر اساس پیش بینی های اقتصاددانان نرخ طلای جهانی تا 1200 دلار هم کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این که آیا مسائل سیاسی بر افزایش نرخ سکه تاثیرگذار است،گفت: ممکن است مسائل سیاسی اثر کوتاه مدتی بر این مسائل داشته باشد اما اقتصاد تابع فرد نیست، اقتصاد کار خود را به پیش می برد و به عملکردها حساس است و بر اساس آن عمل می کند.

بهمنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی مدت فعالیت او در بانک مرکزی به عنوان رئیس کل چه کاری بوده که انجام نداده؟، گفت: 90 درصد کارهایی که مدنظر داشتم را اجرایی کرده ام.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از وعده ها کاهش نرخ تورم بود اما نرخ تورم افزایش یافت، گفت: من پیش از این اعلام کرده بودم که نرخ تورم را از 25 به 9.8 درصد تقلیل دهم که این اتفاق افتاد. برهمین اساس، نرخ تورم تک رقمی شده بود اما باید بررسی کرد که چرا نرخ تورم افزایش یافته است .

بهمنی با طرح این سوال که آیا بخشی از عوامل افزایش نرخ تورم تحریم ها نبوده ؟، ادامه داد: کاهش درآمدهای ارزی، کاهش واردات، مسائل متفرقه تحریم، کاهش تولید داخلی و کاهش عرضه عواملی بودند که بر روی افزایش نرخ تورم تاثیر گذاشتند.

بهمنی در باره این موضوع که آیا اجرای هدفمندی یارانه ها تورم را افزایش نمی دهد؟، گفت: اگر تمام شرایط را نداشتیم به طور حتم نرخ تورم‌ هم اکنون کمتر از پنج درصد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توانیم منتظر کاهش قیمت سکه باشیم، اظهار داشت: دلیل این که بانک مرکزی چهار ماه زودتر اقدام به تحویل سکه های پیش فروشی کرد، این بود که تنش‌های اقتصادی موجب افزایش قیمت سکه نشود.

بهمنی در مورد برداشت از حساب ارزی بانک ها نیز گفت: اگر بانک مرکزی به این موضوع اعتقادی نداشت از حساب بانک ها برداشت نمی کرد، این درحالی است که بانک مرکزی گزارش خود را در این خصوص به سازمان های نظارتی ارائه کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پول برداشت شده از حساب بانک ها در بخش ارزی به حساب های شخصی واریز نشده بلکه به حساب خزانه رفته است، گفت: پیش از این خبرنگاران مرتب از ما سوال می کردند که مابه التفاوت‌های برداشت شده از محل ارزهای پرداخت شده به بانک ها چه شده و به کجا رفته است.
وی با بیان آنکه، 80 بازرس بانک مرکزی به مدت شش ماه بررسی هایی را در این راستا انجام داده اند و در نهایت 32 هزار میلیارد ریال از حساب بانک ها برداشت و به خزانه واریز شد، افزود: در واقع این مبلغ به بیت المال بازگردانده شده، کسی که ارز 1226 تومانی یا 1150 تومانی را در بازار به نرخ 1700 تومان فروخته است، باید مابه‌التفاوت را بازپس دهد. با این وجود اگر همه بگویند باید این پول را به بانک ها بازگردانیم، این کار را خواهیم کرد، حتی اگر بگویند، 5 برابر آن را نیز برگردانید، این کار را انجام می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید این برداشت کار درستی بوده است؟ اظهارداشت: اگر اعتقاد نداشتیم این برداشت را انجام نمی دادیم آن طرف قضیه را باید نگاه کرد؛ کسانی که معتقد به آن نیستند نیز باید ثابت کنند که این کار درست نبوده است.

بهمنی در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی سعی در کمک به تولید از طریق تزریق ارز به واحد های تولیدی و جلوگیری از افزایش نقدینگی داشت، ما سعی کردیم واحد های تولیدی از بین نروند.

وی گفت: بانک مرکزی می توانست نرخ تورم را بیش از این کاهش دهد و رکود مطلق ایجاد کند، در عین حال به بانک مرکزی استقلال داد اما مفهوم استقلال این نیست باید تمام جوانب را در نظر گرفت.

وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی تمام منابع را به سمت تولید هدایت کرده است سال گذشته 31.7 درصد از منابع به تولید اختصاص یافت. امسال نیز منابع را به سمت تولید و صنعت هدایت خواهیم کرد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  2