پراخت وام مسکن ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومانی به ایثارگران و جانبازان تصویب شد

نمایندگان مجلس بانک مرکزی را موظف کردند از 20 تا 60 میلیون تومان به جانبازان و ایثارگران به نسبت شهرهای محل زندگی آنها تسهیلات مسکن با نرخ 4 درصد اختصاص دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی‌ بخش‌های هزینه‌ای جزئیات لایحه بودجه در مورد اختصاص وام و تسهیلات مسکن به جانبازان و ایثارگران تصمیمات جدید اتخاذ کردند.

بر اساس این گزارش، در زمان بررسی بخش‌های درآمدی نمایندگان مجلس بانک مرکزی را موظف کردند از طریق بانک‌های عامل در سال 92 به تعداد 100 هزار نفر از جانبازان 20 درصد و بالاتر با اولویت درصد جانبازی، آزادگان، خانواده شهدا (همسر، والدین و فرزندان) ایثارگران با 2.5 سال سابقه جبهه، فرزندان جانباز 70 درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل جانبازان 25 درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل آزادگان متوفی فقط یک فقره تسهیلات مسکن براساس قوانین مربوطه و برابر قانون الزام بانکها مصوب سال 1380 ( واجدین شرایط) تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعطاء نماید.

با توجه به تصویب این بخش درآمدی امروز وکلای ملت در مورد بخش‌های هزینه‌ای بند 67 تصمیم گیری کردند که براساس آن مبلغ تسهیلات مزبور به اعضای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، 60 میلیون تومان، مراکز استانها 50 میلیون تومان، سایر شهرها 40 میلیون تومان، روستاها 20 میلیون تومان و در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با نرخ 4 درصد با مدت بازپرداخت 20 ساله بدون رعایت الگوی مصوب مسکن و نوساز بودن تعیین می‌شود.

تبصره 1- دولت موظف است نسبت به تضمین پیش‌بینی و پرداخت ما‌به‌التفاوت سود بانکی تا سقف نرخ مصوب نظام بانکی به بانک‌های عامل با تائید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اقدام و اعتبار مورد نیاز را در ردیف‌های مربوطه منظورنماید. همچنین بانکهای عامل موظفند نسبت به ارزیابی ملک، محاسبه و اخذ تضامین بازپرداخت لازم به میزان اصل تسهیلات و سود سهم ایثارگر (4درصد) اقدام نمایند.

تبصره 2- ایثارگرانی که در سال‌های گذشته از تسهیلات مسکن تا سقف 5 میلیون تومان استفاده نموده‌اند و همچنین افرادی  که وام دریافتی قبلی خود را بدون در نظر گرفتن سقف مبلغ طی مدتی کمتر از 3 سال تا پایان سال 91 تسویه نموده است و جانبازان 70 درصد و بالاتر که با توجه به وضعیت جسمانی دارای مسکن نامناسب می‌باشند با تائید بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توانند مجددا از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

تبصره 3-وام‌های حمایتی غیرایثارگری از قبیل وام‌های کارمندی و شرکتی و نظایر آن مانع دریافت این تسهیلات نمی‌شود. افراد مشمول می‌توانند مشترکا از تسهیلات بانکی متعلقه برای یک واحد مسکونی استفاده نمایند.

تبصره 4-اوراق واگذاری از قبیل برگه یا قرارداد واگذاری توسط اداره کل راه‌وشهرسازی ملاک ارائه تسهیلات نزد بانک‌های عامل می‌باشد. همچنین مشمولینی که از طریق تعاونی‌های معتبر همانند نیروهای مسلح و همچنین مشمولین ساکن روستاها و شهرهایی که اکثریت املاک و منازل مسکونی آنها فاقد سند رسمی هستند تامین مسکن شوند و می‌توانند با وثیقه و یا تضمین معتبر بدون ارائه سند ملکی رسمی و یا ثبت تسهیلات مقرر را دریافت و در همان محل احداث یا خرید نمایند.

تبصره 5-بانکهای عامل مجازند برای احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایثارگران مشمول این بند تسهیلات مربوط را پرداخت کنند تا پس از احداث به افراد واجد شرایط مذکور که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی می‌شوند فروش اقساطی نمایند.

تبصره 6-بانک مرکزی موظف است از طریق بانک‌های عامل به ایثارگرانی که دارای مسکن نامناسب یا ناتمام می‌باشند و در سنوات گذشته از تسهیلات مسکن کمتر از سقف وام مصوب در سال 91 استفاده کرده‌اند فقط برای یکبار با معرفی بیاد شهید و امور ایثارگران، ما‌به‌التفاوت وام قبلی و یا با فک رهن و تسویه از یک فقره وام مسکن در قالب تسیهلات ساخت با همان وثیقه قبلی و یا وثیقه جدید پرداخت نماید.

تبصره 7- زمان پذیرش تقاضای این تسهیلات توسط بانکهای عامل از ابتدای تیرماه سال 92 به مدت یکسال ملاک تاریخ صدور معرفینامه توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. رضا - ع - زنجان می گوید

    با سلام به ایثارگران که بیش از 30 ماه در جبهه ها بودند نه سپاه معرفی مدهد نه بنیاد شهید؟؟ بانک مرکزی هم اظهار بی اطلاعی میکند. بنده 36 ماه جبهه دارم خدا کنه ما هم بتوانیم از وام ساخت مسکن 4درصد استفاده کنیم.

  2. رضا.ا.ب -ایذه می گوید

    تا کنون نتوانستم از وام مذکور استفاده کنم

  3. رحمت اله عبدی می گوید

    اینجانب جانباز25درصد درسال 82مبلغ چهار میلیون تومان وام ساخت مسکن در شهرستان دهلران دریافت نمودم و تاکنون مابه التفاوت آن دریافت ننمودم و ومنزل اینجانب در حال خراب شدن است که بنده ناچار بودم در آن زمان وامهایی باسود بیشتر گرفتم حا ل تقاضای بقیه وام مسکن را دارم دهلران هستم منتظر جواب هستم

  4. محمد رضا متین می گوید

    انینجانبجانباز ده درصد میبا شدم از مقاما ت جمهوری اسلامی خیلی دلخورم زیرا بنده وخیلی از دوستانم در جبهه ها با لشگر کفر جنگیدیم نتیجه ان جانباز شدیم البته جانباز ده درصد لذا هیچ کمکی از طرف دولت به ما نمیشود بخدا ما هم اسیب دیده ایم درد ورنج کشیده ایم چرا باید ما را از جانبازان دیگز فرض کنند هیچ گونه وامی مسکنی به ما ندهند به خدا ما جانبازان ده دزصد در مقابل فرمان رهبرمان سر میگذاریم عاشق ولا یت او هستیم کمکمان کنید

ارسال یک پاسخ

  +  18  =  20