یک انتخابات و سه آیت الله

عصرایران ؛ در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اسلامی ایران، سه روحانی نامدار نیز با کاندیداتوری یا حمایت از کاندیداهای اختصاصی شان، حضور داشتند که هر کدام به شکلی از گردونه رقابت ها حذف شدند: آیت الله اکبر هاشمی،آیت الله مصباح و آیت الله مهدوی کنی.

  اکبر هاشمی رفسنجانی
هاشمی
رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام، امام جمعه موقت تهران، رئیس سابق مجلس خبرگان، رئیس جمهور اسبق و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی که صلاحیت او برای تصدی ریاست جمهوری تایید نشد و دلیل اعلامی نیز عدم توانایی جسمی او بود.

از رد صلاحیت آیت الله هاشمی ، با عنوان بزرگترین ردصلاحیت تاریخ جمهوری اسلامی یاد می شود.

قطعا این ردصلاحیت در کنشگری و ایفای نقش فعلی و آتی او نقش مهمی را خواهد داشت. بسیاری پیش بینی کرده بودند در صورت تایید صلاحیت هاشمی، او می توانست در مرحله نخست، انتخابات را با پیروزی، پشت سر بگذارد. اینک احتمال می رود هاشمی، از حسن روحانی به عنوان گزینه خود در انتخابات حمایت کند.

 محمد تقی مصباح یزدی
مصباحیکی از روحانیون فعال در عرصه سیاسی ایران که مواضع بحث برانگیزی دارد؛ آیت الله مصباح یزدی است. او سعی کرد از طریق مجموعه جبهه پایداری همانند انتخابات گذشته مجلس، با ارائه کاندیدای جداگانه از  فهرست واحد اصولگرایان، وارد انتخابات شود و همین طور هم شد.

آیت الله مصباح در انتخابات گذشته مجلس، با فهرستی از کاندیداها، جدا از فهرست مورد نظر و هماهنگ شده توسط جامعتین، وارد انتخابات شد و توانست تعداد مهمی از کرسی های تهران در مجلس شورای اسلامی را به دست بگیرد.

او برای انتخابات ریاست جمهوری هم همین شیوه را در پیش گرفت و در نهایت باقر لنکرانی را به عنوان گزینه اصلح معرفی کرد. شخص آیت الله نیز خدا را به شهادت گرفت که زیر آسمان و روی زمین، کسی اصلح از لنکرانی نیست.

اما دو اتفاق یعنی ثبت نام خارج از هماهنگی سعید جلیلی برای کاندیداتوری و احتمال ردصلاحیت باقری لنکرانی، جبهه پایداری و شخص مصباح را در تنگنا قرار داد.

در نهایت، باقری لنکرانی که گفته می شد رد صلاحیت شده است؛ قبل از اعلام رسمی اسامی کاندیداهای نهایی، به سود جلیلی از کاندیداتوری انصراف داد اما جلیلی تاکنون هیچ اقدامی برای همراهی با جریان جبهه پایداری یا آیت الله مصباح انجام نداده است. در مقابل نیز آیت الله مصباح و جریان پایداری از حمایت رسمی از جلیلی تاکنون خودداری کرده اند و حمایت از جلیلی تنها در طیف هواداران جبهه پایداری و نه تصمیم گیرندگان آن مشاهده می شود.

به نظر می رسد با کناره گیری باقر لنکرانی عملا تاثیرگذاری مصباح در انتخابات هم به کناری گذاشته شد.

 آیت الله مهدوی کنی
مهدویآیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان ، رئیس دانشگاه امام صادق(ع) و از روحانیون برجسته طیف اصولگرایان است. او در این انتخابات، از ائتلاف جبهه پیروان خط امام و رهبری حمایت می کرد که به 3+2 موسوم شده بود. رئیس مجلس خبرگان می کوشید وحدتی را در میان اصولگرایان ایجاد کند و آنها را به سمت کاندیدای واحد سوق دهد.

این کاندیداها شامل منوچهر متکی، محمدرضا باهنر، ابوترابی فرد، یحیی آل اسحاق، مصطفی پورمحمدی بودند.

آیت الله مهدوی کنی قبل از ثبت نام کاندیداها براساس سازوکار داخلی و به دور از نظرسنجی ها، سیدمحمدحسن ابوترابی فرد را به عنوان گزینه نهایی این ائتلاف معرفی کرد. این اقدام با مخالفت متکی و تبعیت دیگر افراد روبه رو شد بنابراین به جز متکی و ابوترابی فرد، دیگر افراد از ثبت نام برای کاندیداتوری خودداری کردند.

ابوترابی فرد هم پس از ثبت نام با طرح زمزمه ردصلاحیتش، قبل از اعلام رسمی اسامی کاندیداها، انصراف خود را اعلام کرد. متکی هم ردصلاحیت شد. در نتیجه از فهرست 2+3 هیج یک در فهرست نهایی کاندیداها قرار نگرفتند تا ائتلاف تحت حمایت آیت الله، به طور کامل از صحنه انتخابات حذف شود و او گزینه اختصاصی خود را نداشته باشد.

در این میان البته ، حضور سعید جلیلی در انتخابات -که از دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان حزب نامرئی او یاد می شود- می تواند این تحلیل را سبب شود که رئیس سیاسی ترین دانشگاه ایران ، چندان هم در این انتخابات بی کاندیدا نیست ، هر چند که تا کنون ، آیت الله هیچ حمایت علنی از وی نداشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  2