موافقت ایران با واردات قطعات خودرو و دارو از هند در عوض صادرات نفت

یک مقام وزارت بازرگانی هند از موافقت ایران با واردات قطعات خودرو و دارو از این کشور در عوض پول نفت صادراتی خود به هند خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی ایندیا تایمز، مقامات هندی اعلام کردند ایران موافقت کرده است در عوض پول نفت صادراتی خود به هند از این کشور قطعات خودرو و دارو وارد کند.
هند در سال 13-2012، حدود 3.36 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرد، در حالی که واردات این کشور از ایران 11.6 میلیارد دلار بوده است. برای حل این عدم توازن که موجب بروز مشکل در استفاده از مکانیسم پرداخت پول نفت ایران به روپیه می شود، هند تصمیم گرفته که صدور کالا به ایران را تنوع ببخشد.
یک مقام وزارت بازرگانی هند در این باره گفت: «ما به ایران سفر کردیم و پیشنهاد دادیم که در بخش های مهندسی، برق، فولاد، خودرو و دارو، همکاری ها گسترش یابد. آنها در حال حاضر نسبت به همکاری در زمینه خودرو و دارو اظهار تمایل کرده اند.» وی افزود، ظاهرا ایران برای انجام توافقات گسترده تر تمایلی ندارد.
ماه گذشته، هیئتی به سرپرستی وزیر بازرگانی هند به ایران سفر کرد و پیشنهاد صدور کالاهای مختلف هندی به ایران را به منظور کاهش کسری تجاری 11 میلیارد دلاری دهلی نو با تهران ارائه داد.
صدور قطعات خودرو و دارو به ترتیب با 18.4 و 14.6 میلیارد دلار در سال 13-2012 بیشترین صادرات هند را به خود اختصاص داده اند. ایران پیشنهاد صدور گندم هند را به دلیل کیفیت پایین آن رد کرده است.
سورانجان گوپتا، رئیس شورای گسترش صادرات کالاهای مهندسی هند گفت: « (صدور قطعات خودرو به ایران) موقعیت بزرگی برای صنعت خودروسازی هند است که اخیرا عملکرد مناسبی نداشته است. ایران فرصت خوبی برای ما محسوب می شود.»
ایران همچنین با برخی از شرکت های خودرو سازی هندی نظیر شرکت تی وی اس، برای انجام سرمایه گذاری مشترک، مذاکراتی را انجام داده است. آجای ساهای، مدیر عامل شرکت اف آی ای اوی هند نیز گفت: «ایران نمی خواهد کاملا به واردات از هند وابسته باشد، بنابراین آنها به بحث سرمایه گذاری توجه دارند.»

در حال حاضر، صنعت خودروسازی ایران به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها با کمتر از ظرفیت خود فعالیت می کند.
صادرات داروی هندی به ایران نیز در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیری بوده است، به طوری که سهم صادرات دارو از کل صادرات هند به 30 درصد رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  21