آخرین وضعیت بیمه تکمیلی بازنشستگان

در این بلبشوی حاکم بر بخش درمانی کشور که امان اقشار محروم جامعه را بریده است کارشکنی بیمه ها تکمیلی بازنشستگان زخمی غیر قابل التیام بر پیکر جامعه وارد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از صنعت بیمه در حالی که سازمان تامین اجتماعی علیرغم فراز و فرودهای سیاسی از متمول ترین سازمانهای کشور است اما وضعیت بازنشستگان این سازمان چه از لحاظ حداقل حقوق و چه از لحاظ بیمه تکمیلی در پایین ترین سطح ممکن است.

کارشناسان از بدهی 53 هزار میلیاردی دولت به این سازمان بابت حق کارفرما خبر می دهند ، مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیز خبر از ورشکستگی سازمان می دهند در حالی که بدهی آن هم بدهی های دولت که هراز گاهی به صورت نقدی (10 هزار میلیارد در سال جاری) و گاهی به صورت واگذاری شرکتهای شاخص مانند گروه هتلهای هما پرداخت می شود، به معنای ورشکستگی نیست.

این سازمان تمامی مطالبات خود از بخش خصوصی و کارکنان آنها را به روز و با جریمه تاخیر و غیره با سنجش آخرین نرخ دستمزد می ستاند اما در هنگام جوابگویی به بازنشستگانی که تمام عمر کاری سهم خود را برای آرامش فردا پرداخته اند امروز و فردا می کند.

نمونه این کم کاری در بخش بیمه تکمیلی بازنشستگان متجلی شده است.آبان ماه سال گذشته سازمان بازنشستگان قرار داد خود را با بیمه دی تمدید کرد فقدان اطلاع رسانی صحیح در مورد بدهی بیمه گر به بیمارستانهای طرف قرار داد بازنشستگان را به تمدید قرار داد ترغیب کرد و مقرر شد ماهی 10 هزار و 450 تومان بابت استفاده از خدمات درمانی بیمه تکمیلی پرداخت کنند یعنی به صورت اتوماتیک سر برج از حسابشان کم شود.

اما از طرف دیگر وعده پرداخت الکترونیک خسارت درمانی تبدیل به صفهای طویل پرداخت نقدی خسارت آنهم با هزار اما و اگر شده است.

از بیش از صد بیمارستان، کلینیک و مرکز عکسبرداری و آزمایشگاه  طرف قرارداد با شرکت بیمه دی حالا 96 مورد قرارداد خود را به دلیل بدقولی بیمه تکمیلی دی در پرداخت بدهی، لغو کرده‌اند و فقط چهار مرکز طرف قرارداد، حاضرند به بازنشستگان خدمات بدهند.

بیمارستان‌های محب و صدر، کلینیک چشم پزشکی نور و بخش خصوصی بیمارستان میلاد، چهار مرکزی هستند که همچنان با بیمه تکمیلی دی قرارداد دارند که آنها هم با کثرت مراجعه کننده و طبیعتا نوبت بندی خدمات مواجه اند.

این در حالیست که به گفته مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی بیمه شگان تا پایان قرار داد هم که آخر مهر ماه است نمی توانند از آن خارج شوندو باید فعلا بسوزند و بسازند تا ببیننند در آبان ماه سال جاری سازمان تامین اجتماعی چه تمهید دیگری برای بیمه تکمیلی اندیشیده است.

تبعیض میان بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی

بازنشستگان کشوری همیشه وضعیت بهتری نسبت به بازنشستگان تامین اجتماعی داشته‌اند .
نمونه آشکار تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی با کشوری‌ها ، بیمه طلایی آنان است که مدتی قبل رئیس جمهور 100 میلیارد تومان برای اجرایی شدن این بیمه به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت کرد این درحالی است که برای بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ مبلغی از سوی رئیس جمهور اختصاص داده نشد.

تامین اجتماعی سازمانی بسیار بزرگ با اموال و دارایی‌های بیشمار است به همین دلیل باید وضعیت بازنشستگان تحت پوشش این سازمان بهتر از سایر صندوق‌های بیمه ای باشد در صورتیکه دقیقا این موضوع برعکس است و بازنشستگان تامین اجتماعی اوضاع مناسبی ندارند.

درحالی که بازنشستگان کشوری علاوه بر بیمه تکمیلی از بیمه طلایی نیز برخوردارند که خدمات درمانی بدون حد و سقف برای آنان در نظر گرفته است اما بازنشستگان تامین اجتماعی هر سال در انتظار بیمه ای بهتر روزهای عمر پر مشقت را می شمرند و همین تبعیضی آشکار به حساب می‌آید.

وظیفه سازمان تامین اجتماعی چیست؟

در حالی که جامعه ما لا اقل تا همین دو سه سال پیش که بحث کهنسالی جمعیت داغ شد ، جامعه جوانی بوده و هست و این به معنای بالا تر بودن سطح پرداختهای نیروی کار به بیمه نسبت به پرداخت سازمان به بازنشستگان است ؛ این سازمان حق بزرگی بر گردن کسانی دارد که سالهای متمادی کار کرده و در اندیشه آینده ای آرام حق بیمه پرداخت کرده اند لذا تامین یک بیمه تکمیلی درمان در این شرایط سخت بخش بهداشت و درمان از وظایف اصلی این سازمان است.

سازمان تامین اجتماعی به جای آنکه توان خود را مصروف کشمکش های بیهوده سیاسی بر سر ریاست سازمان کند باید به فکر وظایف اصلی خود در قبال بیمه شدگانش کند.

هم اکنون سازمان حدود یک میلیون پانصد بازنشسته دارد که به گفته خود مسئولان سازمان حدود 70 در صدشان دریافتی حداقل حقوق دارند بنابر این داشتن یک بیمه درمانی مناسب انتظار دور از ذهنی نیست که مسئولان تامین اجتماعی آنرا برای بازنشستگان تبدیل به یک قله رویایی کرده اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =