ضرورت بازتعربف فرهنگ در بانکداری الکترونیک

نیازمند بازتعریف مقوله فرهنگ در حوزه بانکداری الکترونیک هستیم. شاید بسیاری مفهوم مقوله فرهنگ را امری بدیهی بدانند و بر همین اساس اعتقاد به توسعه فرهنگ بانکداری الکترونیک از جمله فرهنگ استفاده از کارت دارند.این در حالی است که اگر بپذیریم که بانکداری الکترونیک تنها روش جدیدی در دریافت خدمات بانکی نیست بلکه شیوه ای از زندگی است در نتیجه وقتی زندگی ما در حوزه بانکی متحول شده و دچار تغیییرات بنیادین شده طبیعی است در این میان تعاریف و مفاهیم از جمله مقوله فرهنگ نیز دچار تحول خواهد شد. این تحول به صورت یک الزام خود را مطرح می کند چرا که هر یک از ما به ناچار شیوه زندگی مان را تغییر داده ایم.

چرا می گوییم بانکداری الکترونیک دسته ای از خدمات بانکی نیست بلکه یک نگرش و رویه زندگی است و آیا اگر قرار است بانکداری الکترونیک در کشور توسعه پیدا کند چرا باید به این باور برسیم که این صنعت شیوه ای از زندگی را با خود به ارمغان آورده است.

در واقع ماهیت بانک ومشتری دگرگون شده است به طوریکه مشتری حالا به صورت شفاف در صورتهای گزارشی بانک و شبکه بانکی نمودار می شود و جایی برای پنهان شدن ندارد و بانک نیز نمی تواند خود را از دید مشتری پنهان سازد چرا که کمترین غفلت وی در چشم مشتری عیان می شود. این مقولات در گذشته نبوده است. حتی تغییرات به جایی رسیده که مقوله پول واقعیت خود را از دست داده و بانکهای مرکزی در پی کشف نقشهای جدید خود می گردند. اینها بخش کوچکی از تحولاتی است که این را ثابت می کند که بانکداری الکترونیک یک زندگی است در نتیجه در این شیوه نوین زندگی مقوله ها و مفاهیم به طور گریز ناپذیری مجددا تعریف می شوند.  در این میان طبیعی است مقوله فرهنگ در مرکز تغییرات قرار دارد.

اولین گام در بازتعریف مقوله فرهنگ در بانکداری الکترونیک پذیرش این نکته است که بانکداری الکترونیک یک شیوه از زندگی است .

در گام بعدی اهمیت دارد که بپذیریم مشتری امروز ما با مشتری دیروز متفاوت است همانگونه که بانک امروز ما با بانک دیروز متفاوت است.

در گام سوم باید بپذیریم که در شیوه زندگی جدید قرار نیست فرهنگ چیزی گسترش پیدا کند بلکه باید نیازهای مشتری به درستی تعریف و پاسخ داده شوند. در این صورت شما فرهنگ نمی سازی بلکه به نیازها پاسخ می دهی .

گام بعدی رفتن به سمتی است که مشتری ایستاده نه اینکه مشتری به جایی بیایید که بانک ایستاده است.

به نظر می رسد درک چهار گام مورد اشاره زیربنای تحقق نگرش جدید به مقوله و تعریف فرهنگ است و زمانی این امر تحقق می یابد که بانک به این باور رسیده باشد نه مشتری.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  5