بازار نفت در انتظار تصمیم بانک های مرکزی آمریکا و اروپا

قیمت نفت خام در روزهای اخیر در واکنش به خبرهای منفی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی چین، آمریکا و اروپا کاهش یافته است. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب حول 102 و 92 دلار در نوسان است. البته پیش‌بینی اقدام بانک‌های مرکزی در حمایت از رشد اقتصادی سبب شده قیمت‌ها خیلی کاهش نیابند. در ادامه به بررسی بازار می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در ماه گذشته میلادی (آوریل)، قیمت نفت 5.7 درصد کاهش یافت و این بیشترین میزان کاهش ماهانه قیمت‌ها از ماه می سال 2012 بود. پیش‌بینی کند شدن رشد تقاضا به دلیل وضعیت بد اقتصادی در چین، آمریکا و اروپا عامل اصلی این کاهش بوده است. البته رشد عرضه نفت از سوی اوپک نیز در این زمینه موثر بوده است. تخمین زده می‌شود که در ماه آوریل اوپک روزانه 30.46 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. در ماه مارس این رقم 30.18 میلیون بشکه بود.

اما در هفته‌های اخیر تعداد زیادی خبر نگران کننده از وضعیت اقتصادی اروپا، چین و آمریکا منتشر شده است. در اروپا نرخ بیکاری منطقه یورو به 12.1 درصد افزایش یافته و در آلمان خرده فروشی در ماه مارس برای دومین ماه پی در پی افول کرده است. در اسپانیا طی سه ماهه نخست سال جاری تولید ناخالص داخلی برای هفمین فصل پی در پی کاهش یافته است. اقتصاد کل منطقه یورو نیز که از سه ماهه سوم سال پیش دچار رکود شده به احتمال زیاد تا پایان سال جاری از رکود خارج نخواهد شد.

در چین گزارش دفتر ملی آمار این کشور از کند شدن رشد فعالیت‌های کارخانه‌ای در ماه  گذشته حکایت دارد. ماه گذشته میلادی شاخص این فعالیت‌ها به 50.6 کاهش یافته است. در ماه مارس رقم یاد شده 50.9 بود. شاخص تولید کارخانه‌ای که از سوی موسسه اچ اس بی سی و مارکیت اکونومیکس منتشر شده نیز از کند شدن رشد فعالیت‌های کارخانه‌ای حکایت دارد. بنا به گزارش یاد شده شاخص اولیه فعالیت‌های کارخانه‌ای در ماه مارس 51.6 و در ماه آوریل 50.5 بوده است. رقم نهایی این شاخص فردا اعلام خواهد شد.

با توجه به خبرهای منفی از اکثر شاخص‌های اقتصادی انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا در نشست‌های این هفته خود اقداماتی برای حمایت از رشد اقتصادی انجام دهند. پیش‌بینی شده در نشست بانک مرکزی آمریکا که دیروز و امروز برگزار شده نه تنها صحبتی از توقف زودهنگام برنامه‌های انبساطی نشود بلکه برنامه‌های جدید معرفی شود. در حال حاضر بانک مرکزی آمریکا ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه دولت را خریداری می‌کند.

با توجه به کاهش نرخ تورم و رشد نرخ بیکاری در منطقه یورو تحلیلگران معتقدند در نشست پایان هفته بانک مرکزی اروپا این نهاد از نرخ‌های بهره خواهد کاست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  5