ای‌میل‌ها اسپم می‌شوند

بدافزارها و ویروس‌هایی که از طریق ای‌میل‌ها ارسال می‌شوند، یکی از نگرانی‌های همیشگی کاربران به شمار می‌روند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  یک کارشناس امنیت اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: اصولا ای‌میل سرورها را می‌توان به دو گروه عمومی و اختصاصی تقسیم کرد که ای‌میل سرورهای عمومی موارد معروفی چون یاهو و جی‌میل و… را دربرمی‌گیرند و ای‌میل سرورهای اختصاصی مختص شرکت‌ها و نهادهای مختلف می‌شوند.

فریدون رستمی در عین حال عنوان کرد: در حالت کلی برای این‌که ای‌میلی به دست افراد برسد لازم است که حتما آدرسی وجود داشته باشد و اگر آدرس فرد درست نباشد، حتی خود شرکت ارسال کننده ای‌میل این موضوع را اطلاع خواهد داد.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های معروف و بزرگ براساس این که ممکن است آدرس افراد مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، بخشی به نام اسپم یا همان هرزنامه را ایجاد کرده‌اند که در قالب این بخش ممکن است بسیاری از ای‌میل‌هایی که مشکوک به نظر می‌رسند به اسپم فرد ارسال شوند.

این کارشناس امنیت اطلاعات ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردی که پیش از این هیچگاه با شما به طور ای‌میلی در ارتباط نبوده به یکباره بخواهد ای‌میلی را برای شما ارسال کند و به غیر از شما عده زیاد دیگری هم در لیست مقصدهای او قرار بگیرند، ای‌میل سرور شما در صورتی که از شرکت‌های بزرگ و مطرح باشد، احتمال می‌دهد که پیام ارسالی تبلیغاتی یا هرزنامه باشد به همین دلیل آن را به اسپم ارسال می‌کند تا درنهایت خود شما تشخیص دهید آیا می‌توانید به فرستنده این ای‌میل اعتماد کنید یا خیر؟

رستمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که در سیستم‌های شخصی هم ممکن است چنین برنامه‌ای با درصد کمتری از دقت مورد استفاده قرار گیرد، توضیح داد: اما برای حفظ امنیت ای‌میل لازم است کاربران نیز مواردی را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی شما آدرس ای‌میل خود را برروی یک پایگاه اینترنتی ثبت می‌کنید نرم‌افزارهایی هستند که مختص جمع‌آوری آدرس ای‌میل‌ها هستند و بدین ترتیب شما به دایره مخاطبان آن‌ها افزوده می‌شوید. اما برای جلوگیری از این موضوع اگر شما به جای @ از کاراکترهای دیگری استفاده کنید، دیگر بسیاری از این موتور جست‌وجوها قادر به پیدا کردن آدرس شما نخواهند بود.

این کارشناس امنیت اطلاعات استفاده از تصویر آدرس را راهکار دیگری دانست که موجب می‌شود نرم‌افزارهای جمع‌آوری آدرس‌های ای‌میل موفق به پیدا کردن، ارسال پیام‌های تبلیغاتی و یا سو استفاده از آدرس ایمیل شما نشوند.

رستمی ادامه داد: گاه ممکن است شما ای‌میلی را از یک کشور خارجی و یک فرد ناشناس که تاکنون با او هیچ ارتباطی نداشته‌اید، دریافت کنید و این موضوع باعث تعجب شما شود اما احتمالا ثبت آدرس ای‌میل شما برروی یک پایگاه اینترنتی بوده است که موجب چنین اتفاقی شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: نکته دیگری که می‌تواند باعث انتشار آدرس ای‌میل افراد شود، هنگامی است که فردی که قبلا آدرس شما را دارد، در زمان ارسال یک پیام جمعی به گونه‌ای اقدام کند که تمام دریافت کنندگان ای‌میل بتوانند آدرس‌های یکدیگر را ببینند.

این کارشناس امنیت اطلاعات افزود: برای حفظ امنیت ای‌میل بهتر آن است که وقتی افراد می‌خواهند مطلبی را به چندین نفر ارسال کنند، پیش از Send کردن آدرس‌های خود را از بخش cc به bcc منتقل کنند چراکه در این حالت آدرس ای‌میل افرادی که یک موضوع برای آن‌ها ارسال شده، توسط دریافت‌کنندگان ای‌میل قابل رویت نخواهد بود و افراد دیگر نمی‌توانند از سایر آدرس‌ها استفاده کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄  2  =